Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus LF-Xh

Lexus med V10

Lexus stiller med to konseptbiler på Tokyo-utstillingen. En med en flunkende ny motor.

Publisert Sist oppdatert

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Ved siden av seks forskjellige produksjonsmodeller, skal Lexus, som ikke akkurat er det mest spennende merket på det japanske markedet, servere to nye konsepter.

Ny SUV-generasjon

Den ene, LF-Xh peker nok ganske tydelig mot en ny generasjon SUVer derfra. Noen av de som er i produksjon begynner å trekke på årene.

Vi snakker om en massiv bil, 480 x 190 x 165 cm – litt mer enn RX, og med 285 cm akselavstand – mer enn alle Lexus-SUVer i dag. Her snakker vi også om den kjente V6-motoren, backet opp av et forfinet hybrid-system – riktignok uten plugg-inn funksjonen.

Og vi snakker om et luksuriøst interiør og en design som åpenbart retter seg etter selskapets såkalte L-finesse formspråk, hva nå det måtte være.

Sportsbil

Litt mer fantasi og fremtid er det nok over LF-A. En 2-seters sportsbil som slett ikke skammer seg over å være akkurat det. Et karosseri bygget i kullfiberforsterket plast med maksimal stivhet. Og det er ingen grunn til ikke å tro at her har Lexus-folket klart å bygge inn det maksimale av cutting edge kjøreegenskaper.

For med en flunkende ny V10-motor (opp til 5 liter sier de) kan man jo ikke unngå å sammenlikne denne med den andre produksjonsbilen med denne sylinderkonfigurasjonen og med et antall sylindre delbart på fem - nemlig BMW M5.

Skal den møte München-bilen i motoravdelingen, må den kunne tåle å bli sammenliknet på de andre områdene også.

Den er blitt litt mer kompakt enn SC 430. Akselavstanden på 261 cm er litt mindre, og med 446 x 190 x 122 cm er den kortere, bredere og lavere enn produksjonsbroren. Det er forresten verd å merke seg at med denne motoren har Toyota-konsernet 3, 4, 6, 8, 10 og 12-sylindrede motorer. Det de mangler er 2 og 5 – men det ligger sikkert noen forsøk på hylla et sted.

Jeg skulle ønske jeg kunne love at denne også LF-A skal i produksjon.

Powered by Labrador CMS