-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nytt bilmerke fra Kina
De av dere som virkelig er inne i bilmerker vil vite at Lifan ikke har vært på kartet før. De av dere som virkelig kan det vil kanskje også vite at Lifan er en av Kinas største motorsykkelprodusenter.
Nå skal konsernet - som faktisk eier et av Kinas best kjente merkevarenavn og som også driver en av de beste fotballklubbene, og er stor på mineralvanntapping - også begynne med biler. I fjor kjøpte de en ferdig bygget bilfabrikk og i løpet av et snaut år har de fått bilen frem. 520 heter modellen, og den er utviklet lokalt.
Ikke av Lifan riktignok, de har sikkert nok med et par nye motorsykkelmodeller hver måned, men av, i første rekke, Haiman Mazda. Dette er et selskap under den enorme First Automobile Works, et selskap som blant annet jobber sammen med Volkswagen og som produserer Yaris sammen med Toyota. I tillegg har de en rekke egne produkter, deres første bil kom faktisk for nesten 50 år siden, i 1956.
Haiman Mazda har i første rekke hjulpet til med selve fabrikken og produksjonsprosessen, mens andre selskaper i FAW-gruppen har bidratt med konstruksjon og design. Det eneste som kommer utenfra er drivlinjen for forhjulsdrift-bilen: den er hentet fra Tritec i Brasil. De av dere med en smule Mini-erfaring vet hvor bra det er, Lifan kjøper nemlig den samme pakka som sitter i Mini Cooper (og som også brukes av en annen kinesisk bil: Chery Fengyun.)
Vi kan vel kalle bilen kompakt i stedet for liten, den måler 437cm i lengden, 170 i bredden og 147 i høyden. Vekten, med fullt sikkerhetsutstyr og kollisjons-struktur etter vest-målestokk, er 1155 kg.
Bilen blir vist på Shanghai-utstillingen, den kommer i lokalt salg i juni og eksporten starter i oktober. Iran later til å bli det første eksterne markedet.