Moveboards: Flying start for smart

Nå lanserer Moveboards Media en ny utendørs mediekanal i Norge i samarbeid med smart, Bertel O. Steen AS, AS Financiering, Gjensidige Nor og Uniform. Men allerede på bilutstillingen på Lillestrøm vil konseptet bli presentert.

Publisert Sist oppdatert

Statoil Moveboards
Statoil Moveboards

–Det betyr laveste pris og høyeste kvalitet, en kombinasjon som burde være interessant for de fleste markedssjefer. Mediets nærhet til kjøpeøyeblikket gir samtidig en god salgsutløsende effekt, hevder Wemmestad-Haaland.

Første annonsør er Statoil Detaljhandel med et volum på 30 biler. Kampanjen deres starter 15. november 2004 og varer i to måneder.

Kvinnene har rangen
–En typisk sjåfør er kvinne mellom 25-35 år, bor i storbyen, står gateparkert, og bruker bil til og fra jobb samt på fritiden. Hun er aktiv med stor omgangskrets. Reklamen blir synlig i trafikken, utenfor kjøpesenteret, treningssenteret, på fjellet i helgene og til Huk på sommeren – alle steder hvor sjåførene ferdes, messer Wemmestad-Haaland videre.

Han understreker at kvalitetssikring av sjåførene er viktig med tanke på oppførsel i trafikken, renhold av bilen, kjøremønster osv. Derfor skal annonsørene sikres gode ambassadører til den rullende reklamen gjennom en nøye utvelgelsesprosess og intervju med sjåførene. Vaskeavtale hos Statoil gir sjåførene 40 % rabatt på vask hos utvalgte stasjoner. Dette gjør det billig og enkelt å holde bilen ren.

For å bli en av de 30 utvalgte sjåførene som får leie en ny smart forfour til kr 9.900,- pr år må man registrere seg på www.moveboards.no. Bilene er utstyrt med skinninteriør, aircondition, airbags, ESP, ABS og glass-soltak. Minimum leietid er 3 år. Dersom man går ut av avtalen før det er gått 3 år, får man tilbake kr 5.000,- for hvert hele gjenstående år av kontrakten. Kunden betaler kr 29.700,- ved inngangen til leieforholdet.

Gunstig for brukerne
Sjåførene plikter å holde bilen ren, samt stille den til disposisjon 1 dag annenhver måned når annonsefolien skal byttes ut. Jobben tar 2-3 timer og foregår på Alnabru.

Advokatfirmaet Selmer har vurdert skattespørsmålet vedrørende leie av reklamebil og kommet fram til at sjåførene får disponere bil gunstigere enn til vanlig markedspris. Det er naturlig å se på dette som en fordel vunnet ved kapital og fordelen skal derfor beskattes med 28 %. Man har en fordel beregnet til ca 2.600 kr pr. måned ved å kjøre reklamebil fremfor en lik bil uten reklame.

–Det er opp til forbrukeren selv å vurdere sin egen fordel, men vi oppfordrer alle om å fylle ut dette i sin selvangivelse og veileder de som trenger hjelp til utfylling, sier Wemmestad-Haaland avslutningsvis.

Moveboards planlegger utvidelse til Bergen og Trondheim i løpet av 2005, og Wemmestad-Haaland ser ikke bort fra at dagens flåte på 30 smart kan bli høynet til opptil 120 biler.

Powered by Labrador CMS