-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Den første Kina-Lotusen
Det tok omtrent en måned etter at Geely hadde gått inn i Lotus, så kom de med en ny bil. "Den raskeste og kraftigste gate-Lotusen noensinne".
Det er kanskje å ta i, å kalle den nye Evora GT430, ny. For navnet forteller jo hele historien – dette er en utvikling av velkjente Evora.
Utgangspunktet stammer fra 2008, og var den første nye plattformen fra Lotus siden Elise i 1995. Den startet med en V6-motor fra Toyota som var montert på tvers der bak.
Først hadde den 200 hester, jeg husker jeg syntes det var raskt nok – men siste gang det ble hentet mer ut av denne motoren var på Genève-utstillingen i fjor. Da fikk bilen dobbelt så mange som i utgangspunktet, og kunne sågar leveres med automatkasse.
Evora 410 som den heter, går til hundre på 3,9 – men nå (pauker og trompeter) skal du kunne kutte enda 2/10 av denne tiden. For den nye, GT 430, lover deg 3,7 sekunder og en toppfart på litt over 300 km/t, som logisk nok er identisk med lillebrorens.
Men selv om toppfarten er identisk for den sterkeste og den ikke fullt så sterkeste lenger – så har den nye fordelen av et omfattende aero-kit. Splitter foran, racerbil-drama rundt bakhjulene og en massiv vinge bak sammen med en ny diffuser under gulvet.
Det hele byr på 250 kg marktrykk ved toppfart og er sikkert med på å redusere den potensielle toppfarten. Samme motor i en "normal" Evora ville vel gitt 5-10 km/t mer.
Les også: Enda et merke i Geely-buketten
Det er ikke store endringer som har skjedd under panseret for å finne de nye hestene. En ny intercooler for kompressoren, og eksos-systemet i titan vil nok i hvert fall sørge for god låt.
Nye Ohlin TXX-dempere og enda litt stivere fjærer fra Eibach sørger for å holde det hele flatt på jorden, og Michelin Pilot Sport Cup 2 er med på å sikre kjøreegenskapene.
Det virkelig imponerende er at på tross av at nye hjul og den store vingen veier 9 kg, veier den nye bilen faktisk 25 kg mindre enn Evora 410. Enda mer karbonfiber, ofte særdeles synlig, er forklaringen her.
Lotus har sitt eget skredder-program nå, og til denne finnes det for eksempel et skikkelig track-day sett. Blant annet med Sparco-seter og firepunktere.
Ikke flere enn 60 slike skal bygges, noen av dem skal til USA. £112.500 er grunnprisen.