-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Lotus-eier Proton kommer med sportsbil
Nå vil Proton også inn blant sportsbil-produsentene. Det er ikke lenger nok bare å eie Lotus. Fra 2003 vil Proton, forteller de, komme på markedet med en sportsbil. En heftig to-liter, som også kommer til å finnes i en enda heftigere Lotus-utgave.

Ja visst. Proton er en Malaysisk bilfabrikk grunnlagt for 15 år siden, og med ganske mange penger bak seg, slik det ofte er i den delen av verden når viktige familier plutselig får felles interesser. I dette tilfellet er det blant annet familiene bak Petronas (verdens høyeste bygg, og selskapet som ikke bare sponser, men eier, hele Malaysias Grand Prix), et stort oljeselskap, som syntes det var litt vits i at Malaysia også hadde sin egen bilfabrikk. Og i 1996 syntes familiene det kunne være morsomt å få en fot innenfor overklassen, så da kjøpte de Lotus av Bugatti-fallerte Artioli. (Det er en lang og sørgelig historie, som vi kanskje skal fortelle dere en gang).
I hvert fall: i dag bygger Proton såpass mange biler at de eksporterte nesten 200.000 i fjor (også til Europa) samtidig som de har 85% av et ganske beskyttet hjemmemarked, så her er det penger på gang.
Nå har Proton sagt at fra 2003 skal de begynne å selge en Lotus-utviklet sportsbil, som de skal bygge i et antall av 10.000 – 15.000 pr. år. Forholdsvis eksklusivt med andre ord, men allikevel såpass mange at det ikke er veldig sannsynlig at den vil få et like avansert Hydro-chassis som Lotus Elite har i dag.
Fabrikken sier det blir deres første sportsbil. Men nå har vi tidligere kjørt deres Satra 16 ventilers GTi (bildet) med Lotus-utviklet opphengning. Sportsligere er det vanskeligere å få det, men hvis det er tak over hodet er det kanskje ikke sport?
Lotus Engineering har for øvrig nettopp jobbet seg nærmere det store amerikanske markedet. De har, for en ukjent sum, kjøpt opp MARCO, et motor-prøve og konstruksjons-firma i Michigan. Lotus har allerede et lite konstruksjonskontor, som jobber på linje med hjemmekontoret, i Ann Arbor. Nå blir USA-operasjonen meget mer betydningsfull.
Av Jon Winding-Sørensen