-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny engelsk lettvekter
1,8 liters motor og 120 hester høres ikke spesielt sporty ut. Men når maskinen plasseres i en Lotus Elise som veier bare 710 kg går 0 til 100 unna på 5,7 sekunder.

Dette er den første Lotus som i sin helhet er designet på en datamaskin. Det har redusert utviklingstiden betydelig sammenlignet med tidligere modeller. Når produksjonen av bilen starter denne måneden innvies også en helt ny fabrikk i Hethel ved Lotus hovedkontor.
For å gi et bedre veigrep er nye Elise senket med en halv centimeter i forhold til forrige modell. Og trekkhjulene bak har fått 17-tommers felger med 225/45 Bridgestone Potenza dekk som standard. Foran sitter det 16-toms felger med 175/55 av samme type.
Nye Elises vitale mål er 378,5cm (L) x 171,9cm (B) x 119,7cm (H). Og som nevnt innledningsvis er vekten bare 710kg, noe som er oppnådd gjennom utstrakt bruk av lette metaller og karbonfiber. Til sammenligning veier en Porsche Boxter 550kg mer.
Innvendig er det skjedd lite med Elise, men det var heller ikke påkrevet for det enkle interiøret er med på å forsterke bilens sporty egenskaper. Også motoren er den samme som tidligere, dog noe videreutviklet på enkelte punkter. Som tidligere er den hentet fra MG-F.
Selv om Elise helst skal kjøres under åpen himmel kan du få den levert både med hardtop og kalesje for norske høstdager.
Nye Lotus Elise kommer til Norge på nyåret og vil få en prislapp på drøyt 400.000 kroner, litt dyrere enn forgjengeren. Du kan velge mellom to forkjellige utførelser, Sports Touring og Race Tech hvor av sistnevnte byr på de mest sporty egenskapene.
BILDER
Stort bilde ovenfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde av interiør
Av Terje Ringen – Bilnorge.no