Mercedes-Benz M-Klasse: Konkurrentene må strekke seg

Den bilen skal være bra som skal være bedre enn nye M-Klasse, mener DaimlerChrysler. De vil nemlig sette en ny standard for SUVbiler med denne bilen.

Publisert Sist oppdatert

M-Klasse
M-Klasse

Først publisert i BIL 6 - 2005.

M-Klasse var en av de første SUV-bilene i luksussegmentet da den kom i 1997. Nå er M-klasse tilbake for å etablere seg som ny “klassebest i den vanskelige kombinasjonen av å være god under alle kjøreforhold.

Det er ikke til å underslå at en bil som er strålende på flate motorveier ikke alltid er den beste i tett bytrafikk eller på dårlig vei. Å utvikle en bil er å finne den rette balansen. Det handler mye om kompromisser, og det gjelder ikke minst for SUV’er, de skal jo brukes overalt der et kjøretøy kan rulle.

Mercedes-fabrikken i Tuscaloosa, USA, har derfor jobbet hardt for å finne det rette kompromisset. Med et mer finjustert chassis og redusert vekt gir bilen mer kjøreglede. Bilen har en annen baksaksel som særlig øker komforten på dårlig vei, og sikkerhetsnivået er ytterligere hevet. Bilen er selv i standardversjon godt utrustet, og ekstrautstyret er priset “folkelig”.

Diesel og automat
Ni av ti som kjøper M-Klasse i Norge velger diesel. Når det gjelder transmisjon har de ikke noe valg, for bilene leveres bare med 7-trinns automatgear. Mercedes 280 CDI er innstegsmodellen, en bil med en flott V6 dieselmotor med 190 hk. Den gir bilen strålende balanse og nok fartsressurser.

I forhold til tidligere modell er vekten redusert med 50 kilo, og fabrikken understreker at vekt er viktig også for SUV-biler, for vekt går ut over ytelser og komfort.

Varebil?
M-Klasse er i utgangspunktet en god bruksbil – og intet hadde vært galt om den i Norge også fikk skillevegg og grønne skilter. Komforten er en samme, bare at avgiftene gjør bilen billigere. Men da må varerommet bak være stort nok for “Norgeskassa”, der millimeter er eneste som teller. Enten er det plass til kassa – og da blir den varebil – eller er det for liten plass. Om det skiller 1 millimeter eller 1 meter spiller ingen rolle.

Mercedes Norge har fått beskjed fra fabrikken om at det er for liten plass, men de vil dobbeltsjekke selv for å se om “norske målinger viser noe annet”. Det blir ikke tale om å endre på bilen for å få den godkjent som varebil.

Mannebil
95 prosent av de som kjøper en M-Klasse er menn. Hovedkunden er en selvstendig næringsdrivende som selv bestemmer sin bil. Han leaser ikke, men har selv kontakt med forhandleren. Han er 35 år pluss og er gjerne konsulent, håndverker, agent, lege eller har et annet fritt yrke. Familien har hytte (eller hytter), han er interessert i bil og særlig sikkerhet, og familien har et aktivt liv med mange aktiviteter. Bilen skal være godt utstyrt.

I år kommer det 200 M-Klasse fra fabrikken i USA til Norge. 90 prosent av dem kommer med dieselmotor og det er ytterst få som velger dyreste 500-modell. Neste år ligger det an til en dobling av salget, for importøren har bestilt 350 til 400 biler for levering i 2006.

Mercedes ML 280 CDI
Pris: ca kr. 780.000.
Motor: 6-sylinderet V-motor. 2987 ccm. 140 kW (190 hk). 440 Nm v/1400 til 2800 m/min.
Mål og vekt: LxBxH: 478 x 191 x 181 cm. Akselavstand 291 cm. Egenvekt m/fører 2830 kg. Tillatt totalvekt 3550 kilo.
Dekk: 235/65 H17.
Tankvolum: 105 liter
Aks 0 - 100 km/t: 9,8 sek.
Toppfart: 205 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,94 liter/mil.
Konkurrenter: BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover, Volvo XC90.

Powered by Labrador CMS