-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes ML 270 CDI
M-Klasse er ikke billig, men CDI-motoren gir et voksent dreiemoment til en gunstigere pris.

Først publisert i BIL 5 - 2000.
Med en common rail-diesel på programmet har M-Klasse fått en etterlengtet motor. Dreiemomentet på hele 370 Nm over et bredt turtallsområde, gjør motoren velegnet til å trekke campingvogn eller hestetilhenger. Selv med en tørstere og dyrere 3,2-liters bensinmotor kan M-Klasse vise til "bare" 310 Nm dreiemoment. Dette betyr at når M-Klasse nå nyter godt av CDI-motoren, er prisen for skikkelig trekkevne blitt langt mer spiselig. Skal vi opp på tilsvarende dreiemoment med en bensinmotor, må vi velge ML 430 som koster nærmere 500.000 kroner mer.
Reduksjonsgearet gir en utveksling helt nede på 2,64:1, mot 1:1 ved normal kjøring. M-Klasse har ikke differensialsperre, men det elektroniske antispinnsystemet 4-ETS fungerer så bra at vi ikke savner sperre. Straks et hjul begynner å spinne, bremses det kjapt ned til det igjen har grep, samtidig som drivkraften på de ubremsede hjulene øker. 4-ETS aktiveres automatisk når det trengs. Dessuten hører ESP, elektronisk stabilitetsprogram, med til standardutstyret og bidrar til at sjåføren lettere kommer seg ut av kritiske situasjoner som måtte dukke opp på landeveien, for eksempel en unnamanøver.
M-Klasse er en stor bil, men den føles nett og letthåndterlig på veien. Dessuten har den en sterkt skrånende front som sørger for nødvendig sikt nær bilen. Interiøret er det lite å utsette på, med god benplass, stor kupébredde og med brytere og hendler fornuftig plassert.
Kombinasjonen av råsterk motor og automatgear gjør ML 270 til en kjøremaskin på de fleste typer underlag. Det er vanskelig å finne en bil som på en bedre måte byr fremkommelighet og komfort. At det er en dieselmotor under panseret svekker ikke komforten. Det er bare ved kaldstart at lydnivået er merkbart høyere enn med bensinmotor. Vibrasjoner og dieselknakking er ellers helt fraværende. Det må heller ikke glemmes at CDImotoren gir et drivstofforbruk – og dermed også et CO2-utslipp – som er gunstig på den drøyt to tonn tunge bilen med et gjennomsnitt på 0,94 liter pr mil målt etter EUnormen. Selv den minste bensinmotoren, ML 230, drikker 1,27 liter ved blandet kjøring.
MERCEDES ML 270 CDI AUT.:
Motor: 5-sylindret rekkemotor med fire ventiler pr sylinder, direkte innsprøyting. 2688 ccm. 120 kW (163 hk) v/4200 o/min. 370 Nm v/1800 o/min.
Transmisjon: Fire-hjulsdrift. Sekstrinns automatisk gearkasse med reduksjonsgear.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og ESP.
Dekk: 225/75TR16.
Mål: Lengde: 458,7 cm. Bredde: 183,3 cm. Høyde: 182,0 cm. Akselavstand: 282,0 cm. Sporvidde f/b: 156,5/156,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2140 kg. Tillatt totalvekt: 2750 kg. Maks tilhengervekt: 3365 kg. Maks vogntogvekt: 6115 kg. Tillatt taklast: 100 kg.
Volum: Bagasjerom: 635 liter (VDA). Tank: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 11,6 sek.
Toppfart: 186 km/t
Forbruk by: 1,22 l/mil
Forbruk landevei: 0,80 l/mil
Forbruk snitt: 0,95 l/mil
CO2-utslipp: 250 g/km
Pris: kr 622.400,-
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.