-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Originalen i ny form
Mercedes startet en ny trend med sin første ML. Nå er tredje generasjon på vei.
Mercedes var først ute av de såkalte premium-produsentene da de lanserte sin ML på Detroit-utstillingen i 1997.
Siden primærmarkedet i startfasen var USA, var det naturlig også å bygge bilen der. Det stilte selvsagt lokale myndigheter seg positive til – bilindustri betyr jo mange arbeidsplasser.
Erkerival BMW brukte tre år på å komme opp med en konkurrent til ML – deres første X5. Siden har både Mercedes og BMW konstruert en stor familie med SUV’er og crossovere, og felles for de fleste er at de produseres på store fabrikker i USA.
Dagens ML, som er andre generasjon, kom på markedet i 2005 og begynner dermed å bli moden for utskifting. For selv om den har vært gjennom en ansiktsløftning, skjer det en kontinuerlig utvikling også hos konkurrentene.
Samme format
De ytre målene ser ikke ut til å endre seg vesentlig, det samme gjelder akselavstanden. Mercedes har jo både større og mindre modeller, så det er ikke unaturlig at ML forblir i samme nisje som den fyller i dag.
TEST: ML møter tøffe konkurrenter
Det vi kan regne som sikkert er at den nye modellen får lavere vekt enn sin forgjenger, et viktig element når forbruk og CO2-utslipp skal reduseres. En hybridutgave bør også komme raskt på programmet – det er noe man forventer av en ny SUV i dag.
LES OM: Porsches nye Cayenne
Mens et utvalg av dieselmotorer er mest aktuelle for Europa, vil amerikanerne fortsatt ha bensin, så begge deler blir tilgjengelig i kombinasjon med effektive automatgirkasser.
Kanskje får vi se nye ML utstilt på Detroit-utstillingen i januar 2011, men det er heller ikke usannsynlig at den kommer først i 2012.