-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Originalen i ny form
Mercedes startet en ny trend med sin første ML. Nå er tredje generasjon på vei.
Mercedes var først ute av de såkalte premium-produsentene da de lanserte sin ML på Detroit-utstillingen i 1997.
Siden primærmarkedet i startfasen var USA, var det naturlig også å bygge bilen der. Det stilte selvsagt lokale myndigheter seg positive til – bilindustri betyr jo mange arbeidsplasser.
Erkerival BMW brukte tre år på å komme opp med en konkurrent til ML – deres første X5. Siden har både Mercedes og BMW konstruert en stor familie med SUV’er og crossovere, og felles for de fleste er at de produseres på store fabrikker i USA.
Dagens ML, som er andre generasjon, kom på markedet i 2005 og begynner dermed å bli moden for utskifting. For selv om den har vært gjennom en ansiktsløftning, skjer det en kontinuerlig utvikling også hos konkurrentene.
Samme format
De ytre målene ser ikke ut til å endre seg vesentlig, det samme gjelder akselavstanden. Mercedes har jo både større og mindre modeller, så det er ikke unaturlig at ML forblir i samme nisje som den fyller i dag.
TEST: ML møter tøffe konkurrenter
Det vi kan regne som sikkert er at den nye modellen får lavere vekt enn sin forgjenger, et viktig element når forbruk og CO2-utslipp skal reduseres. En hybridutgave bør også komme raskt på programmet – det er noe man forventer av en ny SUV i dag.
LES OM: Porsches nye Cayenne
Mens et utvalg av dieselmotorer er mest aktuelle for Europa, vil amerikanerne fortsatt ha bensin, så begge deler blir tilgjengelig i kombinasjon med effektive automatgirkasser.
Kanskje får vi se nye ML utstilt på Detroit-utstillingen i januar 2011, men det er heller ikke usannsynlig at den kommer først i 2012.