-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Originalen i ny form
Mercedes startet en ny trend med sin første ML. Nå er tredje generasjon på vei.
Mercedes var først ute av de såkalte premium-produsentene da de lanserte sin ML på Detroit-utstillingen i 1997.
Siden primærmarkedet i startfasen var USA, var det naturlig også å bygge bilen der. Det stilte selvsagt lokale myndigheter seg positive til – bilindustri betyr jo mange arbeidsplasser.
Erkerival BMW brukte tre år på å komme opp med en konkurrent til ML – deres første X5. Siden har både Mercedes og BMW konstruert en stor familie med SUV’er og crossovere, og felles for de fleste er at de produseres på store fabrikker i USA.
Dagens ML, som er andre generasjon, kom på markedet i 2005 og begynner dermed å bli moden for utskifting. For selv om den har vært gjennom en ansiktsløftning, skjer det en kontinuerlig utvikling også hos konkurrentene.
Samme format
De ytre målene ser ikke ut til å endre seg vesentlig, det samme gjelder akselavstanden. Mercedes har jo både større og mindre modeller, så det er ikke unaturlig at ML forblir i samme nisje som den fyller i dag.
TEST: ML møter tøffe konkurrenter
Det vi kan regne som sikkert er at den nye modellen får lavere vekt enn sin forgjenger, et viktig element når forbruk og CO2-utslipp skal reduseres. En hybridutgave bør også komme raskt på programmet – det er noe man forventer av en ny SUV i dag.
LES OM: Porsches nye Cayenne
Mens et utvalg av dieselmotorer er mest aktuelle for Europa, vil amerikanerne fortsatt ha bensin, så begge deler blir tilgjengelig i kombinasjon med effektive automatgirkasser.
Kanskje får vi se nye ML utstilt på Detroit-utstillingen i januar 2011, men det er heller ikke usannsynlig at den kommer først i 2012.