-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Originalen i ny form
Mercedes startet en ny trend med sin første ML. Nå er tredje generasjon på vei.
Mercedes var først ute av de såkalte premium-produsentene da de lanserte sin ML på Detroit-utstillingen i 1997.
Siden primærmarkedet i startfasen var USA, var det naturlig også å bygge bilen der. Det stilte selvsagt lokale myndigheter seg positive til – bilindustri betyr jo mange arbeidsplasser.
Erkerival BMW brukte tre år på å komme opp med en konkurrent til ML – deres første X5. Siden har både Mercedes og BMW konstruert en stor familie med SUV’er og crossovere, og felles for de fleste er at de produseres på store fabrikker i USA.
Dagens ML, som er andre generasjon, kom på markedet i 2005 og begynner dermed å bli moden for utskifting. For selv om den har vært gjennom en ansiktsløftning, skjer det en kontinuerlig utvikling også hos konkurrentene.
Samme format
De ytre målene ser ikke ut til å endre seg vesentlig, det samme gjelder akselavstanden. Mercedes har jo både større og mindre modeller, så det er ikke unaturlig at ML forblir i samme nisje som den fyller i dag.
TEST: ML møter tøffe konkurrenter
Det vi kan regne som sikkert er at den nye modellen får lavere vekt enn sin forgjenger, et viktig element når forbruk og CO2-utslipp skal reduseres. En hybridutgave bør også komme raskt på programmet – det er noe man forventer av en ny SUV i dag.
LES OM: Porsches nye Cayenne
Mens et utvalg av dieselmotorer er mest aktuelle for Europa, vil amerikanerne fortsatt ha bensin, så begge deler blir tilgjengelig i kombinasjon med effektive automatgirkasser.
Kanskje får vi se nye ML utstilt på Detroit-utstillingen i januar 2011, men det er heller ikke usannsynlig at den kommer først i 2012.