-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Heretter skal Macan leveres i tre ulike versjoner. Macan Turbo forsvinner, så det nye flaggskipet blir Macan GTS. Den står imidlertid ikke mye tilbake for Turbo-versjonen når det gjelder ytelser.
Med en 2,9-liters V6 Turbo kan Macan GTS skilte med 440 hestekrefter – en økning på 60 hk fra forgjengeren og bare 20 færre enn i dagens Turbo. Null til hundre på 4,3 med Sport Chrono pakke er det samme som for dagens Turbo mens toppfarten er økt til 272 km/t (+ 2 km/t).
Samme motor, om enn i litt mildere utførelse, finner vi også i Macan S som med 380 hk har 26 flere hester enn forgjengeren. Den gjør aksen på 4,6 og har en toppfart på 259 km/t.
Innstegsmodellen, som kun heter Macan, har som forgjengeren en 2,0-liters turbomotor. Men denne er oppgradert til 265 hk (fra 245), gjør 0-100 på 6,2 sekunder og har en toppfart på 232 km/t – verdier som burde holde bra for norske forhold.
Alle modeller har 7-trinns dobbelclutch PDK-kasse og Porsches firehjulsdriftssystem med betegnelse PTM (Porsche Traction Management).
Porsche har røpet at Macan også kommer som ren elbil. Den kan du lese mer om og se renderinger av her.
Porsche lover at de nye modellene har et chassis som gir større spenn mellom dynamikk og komfort. Aktiv fjæring (PASM) er standard på S og GTS og kan leveres som tilleggsutstyr på basismodellen.
Macan GTS skiller seg ut fra e andre modellene med standard sport luftfjæring som senker bilen med 10 mm. Dette gir ifølge Porsche en front som er ti prosent fastere mens stivheten bak er økt med 15 prosent sammenlignet med forgjengeren.
Som tilleggsutstyr kan de mest entusiastiske velge en GTS Sport-pakke med 21-tommers GT-felger med spesialdekk, Porsche Torque Vectoring Plus og Sport Chrono-pakke.
Generelt har Porsche gitt den oppgraderte Macan et enda mer sportslig preg, inkludert en ny front som fremhever bilens bredde. På GTS-utgaven er senter av fronten og flere andre detaljer utført i sort mens hekken har fått en distinkt diffuser.
LED dynamiske hovedlys og Sport Design speil er standard på alle varianter.
Interiøret er frisket opp med en moderne senterkonsoll som benytter berøringsflater i stedet for fysiske knapper og en kompakt girvelger. Den analoge klokken øverst på dashbordet er standard, og HD infotainment-skjermen med berøringsfunksjoner er på 10,9 tommer.
Siden lanseringen i 2014 har Porsche levert ut over 600.000 Macan. Det er liten tvil om at den har fungert som en døråpner, for 80 prosent av kundene har ikke kjørt Porsche tidligere. I tillegg har den en vesentlig høyere andel kvinnelige kjøpere enn Porsches øvrige modeller.
De norske prisene er som følger:
Her kan du sammenligne med priser og data for den utgående modellen.
| Macan | Fra kr 1.113.900 |
| Macan S | Fra kr 1.319.900 |
| Macan GTS | Fra kr. 1.529.900 |