-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Porsche oppdaterer Macan
Porsche er ute og tester en oppdatert Macan. Men det mest interessante for elbilfraksjonen ligger fortsatt et par år inn i fremtiden.
Macan kom på markedet i 2014 og utviklet seg som forventet raskt til å bli merkets største volumselger.
I 2019 fikk den en facelift, men nå er det enda flere endringer på gang, og det er årsaken til testbilen våre fotografer har kommet over her.
Vanlig livssyklus for et bilmodell er gjerne 7-8 år, og det er sjelden den «faceliftes» mer enn én gang i denne perioden. Små endringer av teknisk karakter skjer derimot jevnlig, både med hensyn til motor og elektronikk, men skallet forblir som oftest intakt.
Så hva skjer her?
Vi vet at Porsche er i gang med å utvikle en helt ny Macan som blir en ren elbil. Det er den vår illustratør har laget renderinger av her, slik han tror bilen vil se ut når den kommer på markedet om et par år. Vi har også fått bilder fra Porsche av lett maskerte biler under testing.
Denne skal bygges på en ny elbil-plattform (internt kalt PPE) som utvikles av Porsche i samarbeid med deres familiemedlem i VW-gruppen, Audi. Den er en videreutvikling av J1-plattformen som ligger under Taycan og den kommende e-tron GT.
El-utgaven av Macan skal lanseres i 2023, men selv om Porsche har hatt formidabel suksess med Taycan i Norge, er det langt fra alle som ønsker seg en ny Macan som elbil.
Derfor vil Porsche helgardere og selge den eksisterende modellen med bensin- og dieselmotorer i noen år fremover. Man går selvsagt forsiktig frem med en volumselger som denne.
Og deri ligger årsaken til at Macan oppgraderes for andre gang, slik at den blir mer på linje med den kommende elbilen med hensyn til design og teknikk.
Vi kjenner ikke detaljene, men kan anta at det vil komme milde hybridvarianter av motorene. Ladbar hybrid tror vi neppe kommer, for en stor batteripakke vil stjele mye av bagasjerommet som allerede har begrenset kapasitet (488 liter).
Mens Macan har mye til felles med Audi Q5, vil det også kommer en slektning til elektriske Macan med fire ringer – den får betegnelse Q6 e-tron.
Selv om Porsche fortsetter salget av Macan med bensinmotorer, har de klokkertro på elektrisk for fremtiden – ja faktisk forventer de at elbilene vil utgjøre hele 80 prosent av salget deres i 2030. De resterende bilene vil primært være 911-varianter.