Mazda MX-5 2.0 Sport
Mazda MX-5 2.0 Sport
Mazda MX-5 2.0 Sport
Mazda MX-5 2.0 Sport

Mazda MX-5

Vi vet fra før av at nye – i likhet med den forrige generasjon – MX-5 har mengder av kjøreglede innebygget.

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk

Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!

Mazda har klart å oppdatere den klassiske toseters roadsteren med sportslige kjøreegenskaper til dagens standard.

Den er lettkjørt, med en glimrende sittestilling, og tilstrekkelig med krefter. For vanlig vei, i alle fall. Men den imponerte virkelig på bane også, selv mot biler med langt mer krefter.

Den toliters motoren har en effektkurve og et dreiemoment som passer meget godt til bilen. Den er livlig og fin, og har en overraskende direkte styring.

Også bremsene er overbevisende, men demperne kunne med fordel vært stivere og med mindre vandring for virkelig å briljere på banekjøring.

Vi norske deltagerne på arrangementet stemte MX-5 godt inn på Topp 10-lista vår, mens danskene ga poeng også.

Det var nok litt overdrevet, og noe urettferdig overfor noen av bilene som ikke fikk poeng, men Mazda har utvilsomt en rimelig og moro sportsbil i MX-5.

Motor: R4, 1999 ccm
Effekt: 160 hk v/6700 o/min, 188 Nm v/5000 o/min
0-100 km/t: 7,9 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt/effekt: 1095 kg/160 hk = 6,8
Rundetid: 1:19,3 sek
Pris: kr 383.900

- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider

Powered by Labrador CMS