-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Mazda MX-5
Vi vet fra før av at nye – i likhet med den forrige generasjon – MX-5 har mengder av kjøreglede innebygget.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Mazda har klart å oppdatere den klassiske toseters roadsteren med sportslige kjøreegenskaper til dagens standard.
Den er lettkjørt, med en glimrende sittestilling, og tilstrekkelig med krefter. For vanlig vei, i alle fall. Men den imponerte virkelig på bane også, selv mot biler med langt mer krefter.
Den toliters motoren har en effektkurve og et dreiemoment som passer meget godt til bilen. Den er livlig og fin, og har en overraskende direkte styring.
Også bremsene er overbevisende, men demperne kunne med fordel vært stivere og med mindre vandring for virkelig å briljere på banekjøring.
Vi norske deltagerne på arrangementet stemte MX-5 godt inn på Topp 10-lista vår, mens danskene ga poeng også.
Det var nok litt overdrevet, og noe urettferdig overfor noen av bilene som ikke fikk poeng, men Mazda har utvilsomt en rimelig og moro sportsbil i MX-5.
Motor: R4, 1999 ccm
Effekt: 160 hk v/6700 o/min, 188 Nm v/5000 o/min
0-100 km/t: 7,9 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt/effekt: 1095 kg/160 hk = 6,8
Rundetid: 1:19,3 sek
Pris: kr 383.900
- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider