-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Mercedes med luksus-hybrid
Lexus har vært alene om hybridbiler i luksusklassen. Nå får de svar på tiltale fra Mercedes.
- Best i klasen
S400 BlueHybrid er i følge Mercedes luksusbilen med lavest forbruk (0,79 l/ml) og minst utslipp. Med 190 gram CO2 per kilometer må den riktignok se langt etter karakteristikken miljøbil, men sammenlignet med andre biler i klassen er utslippet moderat.
Ta for eksempel Lexus LS 600h som er benchmark i klassen. Den har et snittforbruk på 0,93 liter på mila, hvilken omsatt til CO2-utslipp tilsvarer 219 g/km. Og det er prektig sammenlignet med andre storbiler som gjerne gulper i seg både tre og fire halvlitere liter på mila.
MERCEDES VISTE MYE NYTT PÅ GENÈVE-I VÅR
Den spesielle S-Klassen er utstyrt med en sterkt modifisert V6 bensinmotor og en kompakt hybridmodul.
Bensinmotoren med et slagvolum på 3,5 liter yter 279 hk mens den elektriske motoren sper på med 20 til. Viktigere er det ekstra dreiemomentet som gir bilen til sammen 385 Nm.
I MARS SKREV VI OM MERCEDES' GJENNOMBRUDD
Bil-batteri
Mercedes S400 BlueHybrid er utstyrt med et nyutviklet kompakt lition-ion batteri spesielt utviklet for bruk i bil. Den elektriske motoren sitter mellom bensinmotoren og den 7-trinns automatkassa, 7GTronic, som S400 har lånt fra S350, bilen den er basert på.
Den kompakte hybridmodulen er plateformet og tjener også som dynamo og selvstarter. Boosten man oppnår ved akselerasjon tilsvarer inntil 160 Nm ekstra dreiemoment.
En stopp-start funksjon slår av bensinmotoren under stans på rødt lys, og denne fyres nærmest umerkelig opp igjen så snart gasspedalen tråkkes inn.
Den produksjonsklare bilen står utstilt på den kommende Paris-utstillingen, og det skal bli interessant å se hvordan prisen kommer ut med norske avgifter.
Kanskje blir den vanlige S350 helt uinteressant. CO2-utslippet synker i alle fall med godt over 20 prosent, og slikt gjør utslag på engangsavgiften.
I USA SKAL MERCEDES FRELSE MED DIESEL