-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Vi fikk en ganske tydelig indikasjon på hva vi hadde i vente gjennom Concept GLB som ble vist i Shanghai, selv om den var «sminket» for å se ekstra røff ut.
For ti dager siden viste vi også ferske spionbilder av en bil med minimal kamuflasje, så noen stor hemmelighet har ikke akkurat det nye tilskuddet til Mercedes’ SUV-familie vært.
Det viktigste argumentet for GLB er at den har en ekstra lang akselavstand, slik at den får plass til en tredje seterad.
Når de ekstra setene, samt to av dem i andre rad, er utstyrt med Isofox festeanordninger, er det logisk at denne kan bli en favoritt i barnerike familier.
Velger du GLB som femseter, så får du bagasjekapasitet på mellom 560 og 1755 liter. Bakseteryggene kan som standard reguleres i flere nivåer, og om du betaler for det kan også andre seterad leveres med justering i lengderetningen.
Bilen har en lengde på 4634 mm, en bredde på 1834 mm og en høyde på 1658 mm over en akselavstand på 2829 mm som er ti centimeter mer enn i B-Klasse.
Nye GLB skal produseres i Aguascalientes i Mexico for globale markeder, og i Beijing eksklusivt for det kinesiske markedet. Mot slutten av 2019 skal det være på plass i Europa.
To bensinmotorer og to dieselbrennere står på programmet ved lanseringen – samtlige er firesylindrede. GLB 200 har en 1,33-liters bensinmotor med 163 hk og et maks dreiemoment på 250 Nm. Denne leveres kun i kombinasjon med forhjulsdrift.
Alternativet på bensinfronten er den firehjulsdrevne GLB 250 4Matic med 224 hk / 350 Nm.
De som foretrekker diesel kan velge mellom GLB 200 d GLB 220 d.
| GLB 200 d | GLB 200 d 4MATIC | GLB 220 d 4MATIC |
Transmisjon | 8G-DCT (automatic) | 8G-DCT (automatic) | 8G-DCT (automatic) |
Slagvolum (cc) | 1951 | 1951 | 1951 |
Effekt (kW/hk) | 110/150 | 110/150 | 140/190 |
v/turtall | 3400 – 4440 | 3400 – 4440 | 3800 |
Maks dreiemoment (Nm) | 320 | 320 | 400 |
v/turtall | 1400 - 2600 | 1400 - 2600 | 1600 - 2400 |
Snittforbruk (l/mil) | 0,50-0,49 | 0,55-0,52 | 0,55-0,52 |
CO2 (g/km) | 133-129 | 144-136 | 146-138 |
Aks. 0-100 km/t (s) | 9.0 | 9.3 | 7.6 |
Toppfart (km/t) | 204 | 201 | 217 |
GLB 200 | GLB 250 4MATIC | |
Transmisjon | 7G-DCT (automatic) | 8G-DCT (automatic) |
Slagvolum (cc) | 1332 | 1991 |
Effekt (kW/hk) | 120/163 | 165/224 |
v/turtall | 5500 | 5800 |
Maks dreiemoment (Nm) | 250 | 350 |
v/turtall | 1620 - 4000 | 1800 - 4000 |
Snittforbruk (l/mil) | 0,62-0,60 | 0,74-0,72 |
CO2 (g/km) | 142-137 | 169-165 |
Aks. 0-100 km/t (s) | 9.1 | 6.9 |
Toppfart (km/t) | 207 | 236 |