-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Super-Mercedes blir elektrisk
Den kommende, måkevingebedørede Mercedes-AMG SLS, skal bli el-drevet. Null til hundre på fire!
Kanskje har det noe med å gjøre at Daimler nylig kjøpte ti prosent av Tesla-aksjene. For det har jo vært kjent lenge at tyskerne er i ferd med å bygge avløseren til McLaren SLR. Den skal utstyres med en V8 motor på 420 kW – eller 571 hk.
LES MER OM TEKNOLOGIEN I SLS HER
Men nå får vi denne tegningen og beskjed om at SLS-utgaven også skal komme som el-bil.
”Å få plass til drivlinjekomponentene, krevde overhodet ingen endringer av swing-wing-modellens aluminium space frame eller karosseri”, leser vi.
SE DE FERSKESTE SPIONBILDENE AV SPORTSBILEN HER
”Og det måtte bare gjøres små endringer for å opprettholde graden av overlegen passiv sikkerhet og den langtur-komforten som er blant særpregene hos Mercedes-modellene”.
Intelligent
Kanskje vi heller skal konsentrere oss om hvordan denne bilen er bygget opp. Og da kan vi med en gang slå fast at det ikke er noe Tesla her, så de aksjene ble nok kjøpt først og fremst for e-Smart.
Det er Deutsche Accumotive som står får elektrifiseringen her – selskapet er et fellesprosjekt mellom Daimler og Evonik Industries AG.
Det de byr på er fire smarte motorer som er montert tett ved hvert hjul. Mercedes sier nei til nav-motorer fordi de øker den uavfjærete vekten betraktelig.
Det er en transmisjonsenhet for hver ende av bilen som skal optimalisere kraft-utleveringen, slik at man får alt som heter antispinn og stabilitetskontroll og aktiv styring og alt dette hjulene kan hjelpe deg med, fra en intelligent kontroll-enhet.
Høyspent
Batteripakken byr på såpass høy spenning at det vil nok bli en og annen varselplakat i maskinavdelingen her. En 400 Volts væskekjølt Li-ion batteripakke inneholder 48 kWh energi og har en kapasitet på 40 Amperetimer. De fire motorene får en samlet ytelse på rett under 400 kW.
”Dette betyr samme prestasjoner som for V8-modellen”, sier Volker Mornhinweg, Mercedes-AMG-sjefen som legger vekt på el-bilens lave tyngdepunkt.
Alle batteriene er montert foran føreren, i midt-tunnellen, og bak passasjerene. ”Her er det ikke bare snakk om null-utslipp og øko-ansvarlighet, her er det like mye snakk om klassisk AMG-opplevelse”, legger han til.
IAA i september blir nok stedet der vi får se både dette el-konseptet og V8-bilen i produksjonsferdig form.