Mercedes-Benz SLK: Sporty Luksuriøs Klassisk

To seters roadster med bakhjulsdrift, kort sagt klassisk og sporty.

Publisert Sist oppdatert

SLK
SLK

Først publisert i Bil 5 - 2004.

Alle fra 7 til 70 snur seg og ser beundrende – ikke på deg, men på bilen. Mercedes SLK er et blikkfang der du ikke kan gjemme deg bort. Du, det vil si bilen din, blir beglodd. Og skal man først bli beglodd og så kan det knapt gjøres bedre enn i en Mercedes SLK.

Det er en real roadster der du sitter lavt over bakken og opplever den nærmest perfekte kjøreopplevelsen. Det er instrumenter som i et lite fly, og det er herlig bare å trykke på knappen mellom setene – og på 20 små sekunder forsvinner taket og legger seg pent på plass under bagasjelokket. Mange cabrio’er har slikt system i dag – men det er like imponerende hver gang å se hvordan det fungerer. Godt at det også finnes en nødløsning om noe går galt.

Markedsfolkene hos Mercedes mener SLK er laget for bilkjøperne som har en eller flere av disse kjennetegn: Relativ høy inntekt, ikke barn i bilen, svigermor som ikke krever biltur hver søndag. Dessuten jobber de typiske SLK-kundene mye – de har ikke mye tid til fritidssysler.

Her kan man ha det godt bak rattet om man synes det er greit å legge en halv million på bordet for en ny bil. Hjulopphenget er fast, men likevel er komforten ivaretatt. Styringen er presis, og i det hele tatt gir SLK en utpreget sportslig inntrykk, ikke minst takket være at bilen er kort og kompakt. Godt skal man ha det med varme fra hodestøttene og mulighet for oppvarmet ratt (koster 2700 kroner ekstra).

Bilens bagasjerom er ikke stort – særlig ikke med taket nede. Å ha med seg golfbag er ikke mulig – men hva gjør vel det når SLK-kundene er så arbeidsomme at de ikke har tid til verken golf, seilbåt eller langrenn. På ukens eneste fridag drar de på biltur – i sin SLK. Tre av ti kunder er kvinner, to av ti kunder har minst en bil til, ifølge markedsfolkene.

Listen over tilleggsutstyr til bilen er lang, og om det er en trøst kan askebeger og koppholder leveres uten pristillegg, og fabrikken fjerner emblemer på koffertlokket gratis. Idéen er at du kan kjøre en 200 K – mens folk tror det er en 350 eller en 55 AMG. SLK 350 med 272 hester til 801.700 kroner leveres fra høsten, mens SLK 55 AMG med 360 hesters V-åtter er klar våren 2005 til en pris av 1.236.900 kroner.

Mercedes SLK 200 Kompressor:
Pris: kr. 461.000,-
Motorer: 4-sylindret rekkemotor, 1796 ccm. 163 hk v/5500 o/min. 240 Nm v/3500 o/min. Mål og vekt: LxBxH: 408 x 177 x 129 cm.
Akselavstand: 243 cm.
Egenvekt m/fører: 1395 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 286/206 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,9 sek.
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 210 g/km
Konkurrenter: Audi TT, Saab 9-3, BMW Z4, Chrysler Crossfire.

Powered by Labrador CMS