-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes SL: Egotripp til drømmeland
Bare smak på ordet
Først publisert i Bil 5 - 2008.
Mercedes SL, nå ansiktsløftet til bedre ytelser og litt mer luksus, tar slett ikke steget ned på OBOS-nivå selv etter introduksjonen av "billigvarianten" SL 280. Pris: 1.125.700 kroner.
Men ærlig talt: SL 280 er – selv med 231 hestekrefter – slappe greier. Etter å ha cruiset med taket nede gjennom Beverly Hills og Hollywood og nikket høflig til de utallige Bentleyer og Ferrarier som dukket opp bak meterhøye hekker, er vår konklusjon klar: Har du ikke minst råd til SL 350 (316 hk) har du egentlig ikke råd til SL.
Pur nytelse
Men fra 350 begynner det å smake fugl. Hvis du bare jakter på en toseter med komfort balansert mot bra kjøreegenskaper, så er uten tvil SL 350 valget. Den er rask nok uten å virke oppfarende, og bilen vekker heller ikke halve bydelen med sitt blotte nærvær. Snakker vi ikke egentlig om pur nytelse?
SL 500 (388 hk) faller liksom litt mellom designersofaene. Komfortabel, ja vel? Rask, ja vel? Men hva så? For fra 1,7 millioner er steget kort til 2,4 millioner og SL 600. Vi sier nei til SL 600 også, og forklaringen ligger naturligvis gjemt bak bokstavene AMG. SL 63 AMG.
SL 63 AMG yter ikke særlig mer enn SL 600 (525 mot 517 hk) og koster i praksis det samme. Men der SL 600 cruiser lydløst avsted, glefser SL 63 AMG allerede før første tennpluggslag. Men ny, syvtrinns gearkasse, forbedret styring og demping nærmer du deg himmelen i kjøreopplevelse enten reisen foregår i indigo i byens lysløype eller i rødt mot solnedgangen.
Relativt tørst
At vi etter 200 kilometer med høydeforskjell på over 2000 meter klokket inn forbruket til 3,39 liter/mil sier det meste om hvor vanskelig det var å finne fotfeste etter landingen.
I SL 65 AMG med 12 sylindere skyver 1000 Nm i moment like mye som de 612 hestekreftene sparker. Men åtte AMG-sylindere låter bedre enn 12, og er de 12 verd 900.000 kroner mer? Vi svarer nei. Da ville vi nok heller valgt en Bentley. Men for 2,4 mill blir svaret enkelt: SL 63 AMG!
Har du ikke pengene klar, så er det bare å hente fram kulepennen og lottokupongen
MERCEDES-BENZ SL 63 AMG
Motor: V8, 6208 ccm. Effekt: 525 hk v/6800 o/min, 630 Nm v/5200 o/min. LxBxH: 4,61 x 1,82 x 1,30 m.
Akselavstand: 2,56 m. Egenvekt: 1895 kg.
0–100 km/t: 4,6 sek. Toppfart: 250 km/t (sperret).
Pris: 2.390.800.
Konkurrenter: Aston Martin V8/DB9, Cadillac XLR, Ferrari F430, Jaguar XK8/XKR, Porsche 911.