-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Elektrisk i kulda
Den første elektriske SUV-en fra Mercedes, EQC, er kommet Norge i meget begrenset antall. Men flere modeller er allerede under utvikling.
Mercedes presenterte nylig andre generasjon GLA, og den svenske Daimler-sjefen, Ola Källenius, røpte at den innen utgangen av 2020 også skal vises som elbil. Du trenger ikke vente lenge på å se den – her er EQA og tester i nordisk vinterklima.
Ifølge vår lanseringskalender kommer nye GLA til Norge i løpet av våren, men el-versjonen får du neppe se på veien før om et års tid selv om den muligens dukker opp på en messe eller via digital presentasjon neste høst.
Da vi først støtte på betegnelsen EQA på en konseptbil, på Frankfurt-utstillingen i 2017, var det på en A-klassebasert kombikupe. Men Mercedes følger selvsagt nøye med på markedsutviklingen og ser at det er SUV-er folk nå vil ha i alle kategorier.
Derfor velger de å benytte nye GLA som basis for sin foreløpig mest kompakte elbil.
Selv om bilen ser ut som en ordinær GLA, blir den avslørt som elbil av en grill uten luftinntak samt manglende eksosrør. Et par av bildene avslører også at en Model 3 er med som benchmark under testingen.
Les vår prøvekjøring av Mercdes-Benz EQC
Med hensyn til drivlinje, så regn med at den kan leveres med én eller to motorer for drift på bakhjulene eller alle fire. En rekkevidde på minst 400 kilometer er nær sagt obligatorisk i dagens marked, kanskje får den også mer kapasitet etter hvert.
Daimler har registrert en rekke betegnelser hos amerikanske patentmyndigheter, fra EQA200 og helt opp til EQA360.
Men det er antagelig ikke bare EQA som kommer på markedet i 2021 – trolig får du to nye alternativer med stjerne å velge mellom. Vår andre bildeserie viser nemlig en lett kamuflert EQB. Også her er likheten med de fossildrevne utgavene slående.
Begge disse bilene benytter en modifisert utgave av MFA2-plattformen – den som også ligger under den nye generasjonen kompaktmodeller fra Mercedes.
Den første modellen som skal bygges på en dedikert elbil-plattform blir EQS – flaggskipet vi fikk en forsmak på gjennom konseptbilen som sto på høstens Frankfurt-utstilling.