-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Fossil og elektrisk luksus
Det nærmer seg en ny generasjon S-Klasse. Mercedes helgarderer når det gjelder drivlinjer.
Du kan like godt venne deg til at Mercedes blir en stor leverandør av elbiler. Innen utgangen av 2022 har de lovet minst ti modeller.
Så langt er det kun EQC som er i produksjon av personbilene, men vi har avslørt både EQA og EQB gjennom spionbilder, og de har vist elektriske utgaver av varebilene. eVito er allerede handelsvare og eSprinter kommer neste år, samt at EQV som vi har møtt i konseptutgave skal realiseres.
Men bilen våre fotografer har kommet over her, EQS, er den første som skal bygges på en dedikert elbil-plattform med betegnelse MEA2 (Mercedes Electric Architecture). Trolig settes den i produksjon om et års tid.
Den nye plattformen tillater lang akselavstand og korte overheng, så selv om EQS ser ut til å være omtrent som CLS i utvendige mål, så skal interiørvolumet være på tilsvarende nivå som en S-Klasse.
Bildene avslører at bilen har en stor bakluke, som Tesla Model S, og det er nok de høyest spesifiserte variantene av amerikaneren Mercedes EQS primært skal ta markedsandeler fra.
Andre konkurrenter blir til en viss grad Porsche Taycan og den kommende Audi e-tron GT, samt en elektrisk Jaguar XJ som skal på markedet omtrent samtidig med Mercedesen.
Vi fikk en første indikasjon på EQS gjennom konseptbilen som sto utstilt i Frankfurt for noen måneder siden, og selv om bilen på bildene her er godt kamuflert ser vi at den er lavere og mer strømlinjeformet enn en typisk Mercedes, inkludert CLS og AMG GT 4-door coupé.
Enkelte av bildene våre avslører også at dørene får rammeløse vinduer og automatiske dørhendler a la Tesla.
Utviklingen på batterifronten går fort, så vi forventer en rekkevidde på minst 400-500 kilometer fra et 800 volts system som tillater hurtiglading på nivå med det Porsche tilbyr i Taycan.
Ny generasjon S-Klasse
Parallelt med EQS utvikler Mercedes også neste generasjon S-Klasse som vi presenterer ferske bilder av her. Dagens modell debuterte i 2013 og fikk en facelift i 2017, så om et års tid er det duket for nok et generasjonsskifte.
Dagens generasjon har vært en gedigen suksess og fullstendig utklasset konkurrentene fra BMW og Audi, så nykommeren har store sko å fylle. Den skal over på en helt ny plattform for bakhjulsdrevne biler.
Alle drivlinjer blir elektrifiserte, enten med mild hybrid eller plug-in, og utvalget vil bestå av treliters rekkeseksere og fireliters V8-ere. Noen batterielektrisk S-Klasse kommer ikke, den oppgaven overlates til EQS.
Men som toppmodell i familien får neste S-Klasse det siste av elektroniske hjelpemidler – noe som kan inkludere autonome funksjoner på nivå 3 – et stadium der bilen klarer seg mer uten inngrep fra sjåføren, men hvor han eller hun må være klar til å ta kontroll på et øyeblikks varsel.
Innendørs vil dashbordet fortsatt bestå av dobbel skjermløsning, men den sentrale skjermen vil vokse betydelig i format og monteres vertikalt.
I bunnen av skjermen vil det være en rad med knapper, men de fleste funksjoner skal styre fra berøringsskjermen eller rattet.
Nye Mercedes S-Klasse vil som dagens modell komme i to lengder med bak- eller firehjulsdrift, i muskuløse AMG-utgaver og luksuriøse og ekstra lange Maybach-versjoner. Du får neppe se den på veien før i 2021.