Ny elektrisk Mercedes-Benz SUV:

EQE i SUV-format

Først kom EQE, personbilen med tradisjonelt bagasjerom som det elektriske alternativet til E-klasse. Nå har Mercedes-Benz dratt teppet av SUV-varianten, det høybygde alternativet bygd over samme tekniske lest. EQE SUV ventes til Norge henimot sommeren.

Publisert

Er man ikke familiær med kodebetegnelsene til Mercedes-Benz, så er det lett å gå surr. For selv om alle de elektriske modellene i utgangspunktet starter med EQ, så er ikke neste bokstav nok til å skille. For EQA, EQB og EQC er alle SUV-er, mens EQE og EQS dukket opp som personbiler, EQE til og med med helt tradisjonelt bagasjerom mens EQS med stor bakluke framstår som en mer praktisk storebror.

Så hvilke navnevalg gjør Mercedes den dagen det er klart for kombi/sedanutgaven av de mindre elbilene?

EQE og EQS løste man med å kalle de SUV. Det går fint for mens SUV var miljømessig harakiri for noen år siden, pakket produsentene dem inn i det ulne begrepet cossover. Men elektrifiseringsprosessen har løftet de høyreiste SUV-ene inn i varmen igjen.

EQE, enn så lenge i to basisvarianter med firehjulsdrift (EQE 350 med 292 hk og EQE 500 med 408 hk) samt to AMG-utgaver for dem med dårlig tid (EQE 43 med 476 hk og EQE 53 med 626 hk (687 hk påplusset Dymanic Plus).

Hva prisen blir er et stykke unna å gjøres kjent, men uansett innretningen på bilavgiftene, er dette kjøretøy som rammes både av kommende elbilmoms og antydet vektavgift som i sum drar opp prisen i forhold til om bilen hadde vært på gaten i dag.

Med lengde på 4,86 meter tar EQE SUV blant annet opp konkurransen med Audi-suksessen e-tron, populære BMW iX, nyheten Polestar 3 og kommende Volvo EC90. For mange vil rimeligere BYD Tang være et greit alternativ i denne klassen.

Som på sedanutgaven befinner hyperscreen-skjermen, altså dør-til-dør skjermløsning, seg i tilvalgpakken. Passasjerskjermen, uansett skjermpakke, er innrettet slik at den når det ikke sitter noen i passasjersetet, vises kun et dekorbilde. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned for å unngå å forstyrre føreren.

Bagasjeromsvolumet på 520 liter øker til 580 liter med seteryggene i lasteposisjon. Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter. Ski-i-bilen-løsningen består i 40/20/40-splitt på bakseteryggen.

Alle EQE-variantene trekker 1800 kg tung tilhenger.

Uansett motoreffekt inneholder batteripakken 90,6 kWt som DC-lades med inntil 170 kW og AC-ledes med inntil 22 kW.

Digitalt styrt lys

Digital light-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og

advarselssymboler på veien. En lysmodul med ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Her er noen av assistansefunksjonene:

* Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.

* Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.

* Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.

* På trange veier projiseres ledelinjer.

* Advarsel og veiledning når programmene Lane Keeping Assist eller Blind Spot * Assist oppdager en fare.

EQE blir første batterielektriske SUV fra AMG. Her handler det om å spisse ytelsene, veiegenskapene og kjøregleden som inkluderer boostfunksjon, racestart og akselerasjon til 100 på 3,5 sekunder for den kjappeste varianten.

AMG Ride Control+

Bilens luftfjæringssystem kombineres med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 4MATIC+ og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 9 grader er standard på begge AMG-modellene. Det gir en svingradius på kun 10,9 meter. Samspillet mellom foraksel- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons med liten styreinnsats.

Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retningen som forhjulene for å gi økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.BB

AMG Active Ride Control

Istedenfor å bruke konvensjonell krengningsstabilisator, kompenserer EQE 53 4MATIC+ chassisbevegelsene elektromekanisk. For dette formålet er krengningsstabilisatoren på for- og bakakselen delt i to deler. I midten er en elektromekanisk aktuator med integrert tre-trinns gir. Hvis veibanen er ujevn, skiller aktuatoren aktivt stabilisatorhalvdelene, noe som øker kjørekomforten. Under dynamisk kjøring går halvdelene sammen og vrir seg mot hverandre. Dette reduserer krengningsbevegelsene betraktelig. Systemet er basert på et ekstra 48-volt system.

Powered by Labrador CMS