-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Opel Meriva 1.8: Stort i smått
Til å være en liten bil, viser Meriva gode kjøreegenskaper. Bakseteløsningen er eksemplarisk funksjonell.

Først publisert i BIL 1/2 - 2004
Bakseteløsningen er både genial og enkel. Når midtseteryggen felles ned, glir sitteputen ned slik at de to ytterste setene kan forskyves 7,5 cm innover. Trang plass for tre er dermed blitt rommelig for to. Vil du ha bedre bagasjeplass med flatt gulv, er det bare å slå ned bakseteryggen, dermed glir sitteputen ned og frem, og gulvet er flatt. Førermiljøet er typisk Opel, med ryddig og enkelt instrumentpanel og dashbord.
Sittestillingen er ikke helt optimal, vi skulle gjerne hatt en markert fothviler til venstrefoten, samtidig er det lite tilfredstillende støtte til høyrebenet på grunn av midtkonsollens utforming.
Meriva er en liten bil – utvendig lengde er som på den Ford Fiesta-baserte Fusion – men den er ingen lettvekter. Drøyt 1300 kg før sjåføren setter seg inn, betyr at selv med 1,8-literen under panseret gir ikke bilen inntrykk av å være overmotorisert. Støydempingen mot motoren kan bli bedre.
Meriva har fin styrepresisjon, men på slitt asfalt har den en tendens til å spore. Fjæringen er en tanke stram, med andre ord forholdsvis stiv. Dette gjør Meriva til en artig sak å kuske når svingene kommer tett, men på dårlig underlag merkes slagene godt.
Opel Meriva 1.8 Cosmo:
Pris: kr. 227.500,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor.
Sylindervolum: 1796 ccm.
Effekt: 92 kW (125 hk) v/5600 o/min.
Dreiemoment: 170 Nm v/3800 o/min.
Mål: Lengde: 404 cm. Bredde: 169 cm.
Høyde: 162 cm. Akselavstand: 263 cm.
Dekk: 185/60R15.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1380 kg.
Tillatt totalvekt: 1860 kg.
Bagasjerom: 350-1410 liter (VDA).
Tankvolum: 53 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,3 sek
Toppfart: 192 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,82 l/mil
CO2-utslipp : 195 g/km
Konkurrentene: Ford Fusion, Audi A2, Mitsubishi Space Star, Honda Jazz.