-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Batteribytte på fem minutter
Å bytte batteri på NIO tar ikke mer tid enn det tar å fylle bensintanken.
Først publisert i bladet BilAutofil
NIO er så langt eneste elbilmerke som tilbyr kundene å leie batteriet framfor å kjøpe bilen med batteri. Batterileie åpner for å bytte batteri på automatiserte byttestasjoner framfor å lade selv.
97 prosent av kundene velger å leie framfor å kjøpe, sa NIO-sjef Marius Hayler til BilAutofil under lanseringen av ET5.
Kunden behøver aldri tenke på årlig effekttap i batteriet. Avtalen garanterer alltid at batteriet er i toppform.
NIO har rullet ut fire batteribyttestasjoner og flere kommer. Planen er i første omgang rundt 20 stasjoner plassert langs landets hovedveinett.
Den første åpnet ved E18 i Lier, og jeg ruller inn mot stasjonen med nye ET5. Noen tastetrykk på skjermen, og jeg blir anmodet om å kjøre inn i et oppmerket felt og aktivisere lading.
Porten går opp, rattet dreies og bilen kjører selv inn i stasjonen. Under bilen kommer lyder som tyder på at systemet jobber, bilen løftes litt opp og batteriet fjernes. Så litt venting, bilen løftes igjen og nytt batteri skrus på plass.
Etter 5,21 minutter kjører jeg ut av bygningen. Porten lukkes bak meg og jeg har 486 km ny rekkevidde tilgjengelig. Batteriet er av levetidsgrunner for batteriet kun ladet til 90 prosent.
Du
får tilsvarende batteripakke tilbake som den du har inngått avtale om. Men er det mulig
å bytte oppover eller nedover om kjørebehovet endrer seg?
– Det jobbes med nå, sier Asbjørn Mitusch i NIO og legger til at bilens egenvektspørsmål i forhold til myndighetene er en del av bildet. Men vektforskjellen mellom 75 og 100 kWt-batteriene er liten og handler mest om ulik kjemi i batteriene. Slik ser det ut til å være når en 150 kWt batteripakke basert på solid-state-teknologi trolig er på plass mot slutten av året. Dette batteriet kan gi innpå 1.000 km rekkevidde.
