-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Bygget på skateboard
Vintage design på moderne plattform
På CES i Las Vegas viste kinesiske U Power Tech sitt batterielektriske skateboard. Ved siden av sto Olympian Motors 01 modell – den første bilen som benytter plattformen.
Skateboards – en komplett batterielektrisk plattform der alle biles funksjoner er konsentrert, slik at det er bare å sette på et karosseri og forbinde de to med kabler – har vi sett i minst 25 år nå.
Og drømt om i 75.
En av dem som fremdeles tror på en slik universell oppskrift er kinesiske U Power Tech. Til de grader tror de på det at de tok en av dem med seg til Las Vegas og viste den frem på CES.
Her er det selvfølgelig ikke mulig å oppgi eksakte tekniske data – hele poenget er jo at konstruksjonen er så fleksibel at man kan legge hva som helst om bord.
Ferdig pakke
Her fant du i hvert fall batterier under det flate gulvet, motorer foran og bak, opphengning, by-wire styring, termisk kontroll, og en sjåførassistent god nok for Nivå 2 autonomi.
Men standen deres fortalte i hvert fall at Olympian Model 01 er virkelighet og ikke bare smarte renderinger og effektiv Photoshop på hjemmesidene deres.
Denne bilen dukket opp allerede sommeren 2022, men det har liksom ikke vært så mange bevis på at den finnes.
I Los Angeles sto det i hvert fall et eksemplar ved siden av U Power standen.
Jeg vet ikke hva du syns.
(saken fortsetter)
Motvillig begeistret
Selv om jeg påstår jeg begynner å bli lei av krampaktige forsøk på å skape noe kvasi retro, enten det er interiørt eller eksteriørt, må jeg tilstå (for dem som ikke vil bruke det mot meg) at egentlig er jeg litt motvillig begeistret.
Det er noe med denne dråpe-hekken og de boblede antydninger til skjermer. Den kan se litt ut som spesialkarosseriene på små Fiater bygget for Mille Miglia før krigen. Med litt gærne proporsjoner hele veien.
Men innvendig har designerne slått salto og valgt en helt annen vei.
Interiøret i en Tesla virker jo overmøblert i sammenlikning.
Hvis du imiterer vintage, ville du garantert tatt med deg en sann symfoni av instrumenter og brytere i alle retninger.
Her er det omtrent ingenting, bortsett fra to store klokker rett i front.
Stemmestyrt
De sier de har fjernet 80 % av de typiske brytere og instrumenter fra et typisk bilinteriør, og lover at det ikke skal komme en enste skjerm på innsiden. Det hele skal erstattes med «Voice First» stemme-kontroll.
Om den virker aner jeg ikke, men ideen er god.
Allerede for halvannet år siden begynte de å ta 500 dollars depositum på forhåndsbestillinger, men foreløpig ikke et ord om produksjonsdato.
Men noen ord om skateboardet de bruker fikk vi.
Der finner vi 82 kWt batterier som skal kunne sikre nesten 500 kilometer rekkevidde. Bakhjulsdrift og en toppfart som høres fullstendig bortkastet ut: 260 km/t.
Og bilen finnes altså.