-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Da Renault lanserte Scenic i 1996 var den en genial flerbruksbil som mange kopierte, men Renault maktet aldri å skape like geniale oppfølgere.
Så hvor vil Renault med konseptet?
Brukes batterielektrisk teknologi i kombinasjon med brenselceller og hydrogen for å vekke interesse for alle de andre design- og interiørløsningene som Renault ser for seg implementert i videreføring av Scenic og andre kommende modeller, eller mener den franske produsenten alvor når de monterer inn en tank foran i bilen med plass til 2,5 kilo energibærende hydrogen for å mate brenselcellene plassert i bakkant av batteripakken (40 kWt) som en rekkeviddeforlenger når den magasinerte strømmen i batteriet tar slutt?
800 kilometer rekkevidde uten lade- eller tankestopp mener Renault det skal være mulig å presse ut av den hybride løsningen.
250 nye hydrogenrekkeviddekilometer tar ikke mer tid å laste om bord enn det tar å fylle en bensintank.
Elbilens største utfordring er å finne i miljøutfordringene knyttet til batteriproduksjonen, batterienes evne til å lagre nok energi og vekten på dem. Det største batteriet i populære Audi e-tron (86,4 kWt) veier eksempelvis 700 kg.
Nevnte tekniske løsning vil fungere uten problemer. Utfordringen ligger i brenselcelleteknologiens kostnad, men samtidig sier Renault at de kan redusere batteripakken ned mot halv vekt og gjennom det også spare batterikostnader. Inkludert valg av nye materialer i selve bilen og dens interiør mener Renault å ha redusert karbonavtrykket med 75 prosent sammenliknet med Megane E-Tech Electric.
Renault innser imidlertid infrastrukturutfordringer knyttet til hydrogen. Selv i europeiske land som har snakket varmt om hydrogendrift i mange år, fins det ytterst få kommersielle fylleanlegg. Derfor tror ikke Renault løsningen kan være bærekraftig før rundt 2030.
Litt om bilen:
* L/B/H: 449/190/159 cm
* Akselavstand: 284 cm
* Vekt: 1700 kg
* Elmotor: 217 hk
* Batteri: 40 kWt
* Brenselcelle: 22 hk
* Hydrogentank: 2,5 kg