-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
SUV-Coupé uten bakrute
SUV-kupeen Polestar 4
Du kan like gjerne lære uttrykket SUV-kupe med en gang, for flere biler enn nyheten Polestar 4 går i den retningen.
Først publisert i bladet BilAutofil
Selvfølgelig var det på Shanghai Motor Show trekket ble trukket av. Polestar 4 er ikke bare tøff og annerledes å se på. Mange biler har så høy hekk og lite vindu bak for å gjøre dem mer aerodynamiske at det knapt er mulig å se noe ut gjennom glasset. Så derfor tok svensk/kinesiske Polestar like godt og fjernet hele vinduet under utviklingen av Polestar 4, og erstattet det med kameraer og sensorer for å sikre god nok sikt bakover.
Panoramatak som dekker hele baksetet og slutter bak hodene til baksetepassasjerene for å slippe mer lys inn i bilen begynner jo å bli ganske vanlig, men elektrokromatisk tak som med et knappetrykk skifter mellom å være transparent eller ikke er langt unna standard i biler.
Polestar 4 er Polestars fjerde modell, befinner seg i grenselandet mellom SUV og kupe, og defineres i størrelse inn mellom dagens Polestar 2 (4,60 meter) og kommende store Polestar 3 (4,90 meter). Det vil si at den med lengde på 4,84 meter kryper mye nærmere Polestar 3 enn 2. Akselavstanden oppgis til 3,0 meter.
Nye materialer inkluderer strikket tekstil av 100 prosent resirkulert PET, sammen med MicroTech vinyl og dyrevelferdsertifisert Nappa-skinn. Strikketrekket ble først vist i konseptbilen Precept og er laget av 100 prosent resirkulert polyester med design utviklet av Polestar-teamet i samarbeid med Svenska Textilhögskolan.
Ved å aktivere Snow mode-funksjonen, byttes tekstfargen i head-up displayet fra hvit til gul for å øke lesbarheten når omgivelsene krever det.
Polestar 4 blir tilgjengelig med 2- eller 4-hjulsdrift hvor sistnevnte har to like kraftige motorer. 4x4 gir 544 hk/686 Nm og 0-100 km/t oppgis til 3,8 sekunder. På 2WD-varianten halveres effekten til 277 hk/343 Nm.
Batteripakken på 94 kWt (netto - 102 kWt brutto) oppgis rekkevidden til 560 km med AWD og 600 km med 2WD. Felgalternativene varierer fra 20 til 22-tommer.
Produksjonen tar først til i november, så regn ikke med å se Polestar i Norge før kalenderen viser 2024. Foreløpig pris oppgis til 60.000 euro (700.000 kroner) før avgifter.
Pris fra | EUR 60 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 272 hk/343 Nm |
Motor bak | 272 hk/343 Nm |
Samlet ytelse | 544 hk/686 Nm |
Batteri (brutto/netto) | 102/94 kWt |
Lading DC/AC | 200/22 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,8 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | 16,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 560 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 484/214/154 cm |
Akselavstand | 300 cm |
Bilvekt | 2 351 kg |
Bakkeklaring | 16,6 cm |
Tilhengervekt | 2000 kg |
Bagasjerom foran | 15 liter |
Bagasjerom bak | 500 - 1 536 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Bredde med speil |