SUV-Coupé uten bakrute

SUV-kupeen Polestar 4

Du kan like gjerne lære uttrykket SUV-kupe med en gang, for flere biler enn nyheten Polestar 4 går i den retningen.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BilAutofil

Selvfølgelig var det på Shanghai Motor Show trekket ble trukket av. Polestar 4 er ikke bare tøff og annerledes å se på. Mange biler har så høy hekk og lite vindu bak for å gjøre dem mer aerodynamiske at det knapt er mulig å se noe ut gjennom glasset. Så derfor tok svensk/kinesiske Polestar like godt og fjernet hele vinduet under utviklingen av Polestar 4, og erstattet det med kameraer og sensorer for å sikre god nok sikt bakover.

Panoramatak som dekker hele baksetet og slutter bak hodene til baksetepassasjerene for å slippe mer lys inn i bilen begynner jo å bli ganske vanlig, men elektrokromatisk tak som med et knappetrykk skifter mellom å være transparent eller ikke er langt unna standard i biler.

Polestar 4 er Polestars fjerde modell, befinner seg i grenselandet mellom SUV og kupe, og defineres i størrelse inn mellom dagens Polestar 2 (4,60 meter) og kommende store Polestar 3 (4,90 meter). Det vil si at den med lengde på 4,84 meter kryper mye nærmere Polestar 3 enn 2. Akselavstanden oppgis til 3,0 meter.

Nye materialer inkluderer strikket tekstil av 100 prosent resirkulert PET, sammen med MicroTech vinyl og dyrevelferdsertifisert Nappa-skinn. Strikketrekket ble først vist i konseptbilen Precept og er laget av 100 prosent resirkulert polyester med design utviklet av Polestar-teamet i samarbeid med Svenska Textilhögskolan.

Ved å aktivere Snow mode-funksjonen, byttes tekstfargen i head-up displayet fra hvit til gul for å øke lesbarheten når omgivelsene krever det.

Polestar 4 blir tilgjengelig med 2- eller 4-hjulsdrift hvor sistnevnte har to like kraftige motorer. 4x4 gir 544 hk/686 Nm og 0-100 km/t oppgis til 3,8 sekunder. På 2WD-varianten halveres effekten til 277 hk/343 Nm.

Batteripakken på 94 kWt (netto - 102 kWt brutto) oppgis rekkevidden til 560 km med AWD og 600 km med 2WD. Felgalternativene varierer fra 20 til 22-tommer.

Produksjonen tar først til i november, så regn ikke med å se Polestar i Norge før kalenderen viser 2024. Foreløpig pris oppgis til 60.000 euro (700.000 kroner) før avgifter.

Pris fraEUR 60 000
MotortypeElektrisk
Motor foran272 hk/343 Nm
Motor bak272 hk/343 Nm
Samlet ytelse544 hk/686 Nm
Batteri (brutto/netto)102/94 kWt
Lading DC/AC200/22 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,8 sekuner
Toppfart200 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk16,8 kWt
Rekkevidde (WLTP)560 km
Dimensjoner (L/B/H)484/214/154 cm
Akselavstand300 cm
Bilvekt2 351 kg
Bakkeklaring16,6 cm
Tilhengervekt2000 kg
Bagasjerom foran15 liter
Bagasjerom bak500 - 1 536 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Bredde med speil

Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Polestar 4, en stor kupeformet SUV, kommer først neste år.
Minimalistisk interiør a la Tesla.
Minimalistisk interiør a la Tesla.
Bakseteplassen oppgis å være spesielt god.
Bakseteplassen oppgis å være spesielt god.
Minimalistisk interiør a la Tesla.
Minimalistisk interiør a la Tesla.
Setebelter i Swidish gold i performance-pakken.
Setebelter i Swidish gold i performance-pakken.
Powered by Labrador CMS