-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![SUV-kupeen Polestar 4](https://image.bilnorge.no/4048615.webp?imageId=4048615&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=424&format=jpg)
SUV-Coupé uten bakrute
SUV-kupeen Polestar 4
Du kan like gjerne lære uttrykket SUV-kupe med en gang, for flere biler enn nyheten Polestar 4 går i den retningen.
Først publisert i bladet BilAutofil
Selvfølgelig var det på Shanghai Motor Show trekket ble trukket av. Polestar 4 er ikke bare tøff og annerledes å se på. Mange biler har så høy hekk og lite vindu bak for å gjøre dem mer aerodynamiske at det knapt er mulig å se noe ut gjennom glasset. Så derfor tok svensk/kinesiske Polestar like godt og fjernet hele vinduet under utviklingen av Polestar 4, og erstattet det med kameraer og sensorer for å sikre god nok sikt bakover.
Panoramatak som dekker hele baksetet og slutter bak hodene til baksetepassasjerene for å slippe mer lys inn i bilen begynner jo å bli ganske vanlig, men elektrokromatisk tak som med et knappetrykk skifter mellom å være transparent eller ikke er langt unna standard i biler.
Polestar 4 er Polestars fjerde modell, befinner seg i grenselandet mellom SUV og kupe, og defineres i størrelse inn mellom dagens Polestar 2 (4,60 meter) og kommende store Polestar 3 (4,90 meter). Det vil si at den med lengde på 4,84 meter kryper mye nærmere Polestar 3 enn 2. Akselavstanden oppgis til 3,0 meter.
Nye materialer inkluderer strikket tekstil av 100 prosent resirkulert PET, sammen med MicroTech vinyl og dyrevelferdsertifisert Nappa-skinn. Strikketrekket ble først vist i konseptbilen Precept og er laget av 100 prosent resirkulert polyester med design utviklet av Polestar-teamet i samarbeid med Svenska Textilhögskolan.
Ved å aktivere Snow mode-funksjonen, byttes tekstfargen i head-up displayet fra hvit til gul for å øke lesbarheten når omgivelsene krever det.
Polestar 4 blir tilgjengelig med 2- eller 4-hjulsdrift hvor sistnevnte har to like kraftige motorer. 4x4 gir 544 hk/686 Nm og 0-100 km/t oppgis til 3,8 sekunder. På 2WD-varianten halveres effekten til 277 hk/343 Nm.
Batteripakken på 94 kWt (netto - 102 kWt brutto) oppgis rekkevidden til 560 km med AWD og 600 km med 2WD. Felgalternativene varierer fra 20 til 22-tommer.
Produksjonen tar først til i november, så regn ikke med å se Polestar i Norge før kalenderen viser 2024. Foreløpig pris oppgis til 60.000 euro (700.000 kroner) før avgifter.
Pris fra | EUR 60 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 272 hk/343 Nm |
Motor bak | 272 hk/343 Nm |
Samlet ytelse | 544 hk/686 Nm |
Batteri (brutto/netto) | 102/94 kWt |
Lading DC/AC | 200/22 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,8 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | 16,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 560 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 484/214/154 cm |
Akselavstand | 300 cm |
Bilvekt | 2 351 kg |
Bakkeklaring | 16,6 cm |
Tilhengervekt | 2000 kg |
Bagasjerom foran | 15 liter |
Bagasjerom bak | 500 - 1 536 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Bredde med speil |