-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det nye såpestykket
Her er femte generasjon Prius
Toyota lanserer i dag femte generasjon Prius i Japan og USA. Europa-premieren skal følge i desember.
Det er 25 år siden Toyotas første hybrid så dagens lys, og modellen har utviklet seg gjennom årene og fått en stadig voksende tilhengerskare.
I Norge har Prius kommet i skyggen av Corolla og SUV-er de senere årene, men kanskje det blir ny interesse når nykommeren lanseres neste år.
Bilen debuterer på Los Angeles Auto Show og hjemme i Japan i dag mens den europeiske premieren er lagt til 5. desember. Men allerede nå røper Toyota at den på vårt kontinent kun skal selges som ladbar hybrid mens andre markeder også får den som «selvladende».
På vei mot en grønn fremtid
Toyota har som må å bli karbonnøytrale og hevder at hybridteknologi frontet av Prius er en viktig brikke i dette spillet, sammen med batterielektrisk og brenselceller.
Ny hybridteknologi kombinert med et aerodynamisk design skal gi nye Prius betydelig lavere utslipp enn forgjengeren.
Bilen er bygget på andre generasjon GA-C plattform (TNGA) som reduserer vekt og øker stabilitet. Et lavere tyngdepunkt er oppnådd gjennom optimal plassering av batteri og bensintank.
Kraftigere og mer effektiv
Det nye hybridsystemet består av en 2,0-liters bensinmotor på 148 hk og en elmotor på 160 hk. Til sammen gir det en systemeffekt på 223 hk. Til sammenligning har forgjengeren 122 hk, så her kan vi forvente vesentlig mer respons og kjøreglede.
Toyota har som mål av mesteparten av den daglige kjøringen skal gjøres elektrisk, og de har utstyrt Prius med et nytt Li-ion batteri med kapasitet på 13,6 kWt som skal gi over 50 prosent mer rekkevidde enn i forgjengeren. Jeg antar den da vil ligge på 60-70 WLTP-km.
Siden batteriet har høyere energitetthet er det kompakt nok til å få plass under baksetet og dermed bidra til det lavere tyngdepunktet. De som ønsker maksimal effekt av batteriet, kan bestille bilen med solcelletak.
Aerodynamisk
«Såpeformen» som har preget Prius fra generasjon to er igjen videreutviklet i nykommeren som har elegante linjer og er 50 mm lavere enn forgjengeren. Akselavstanden er strukket med 50 mm mens den totale lengden er redusert med 46 mm samtidig som bredden er økt med 22 mm.
Interiøret er helt nytt og inndelt i tre soner med det Toyota omtaler som «Island Architecture»; omgivelser, førermodul og flytende instrumentpanel. Fører og passasjerer loves romslige omgivelser bygget opp i stilige kvalitetsmaterialer.
Førermodulen er bygget rundt en 7-tommers TFT LCD-skjerm plassert direkte i siktlinjen fra sjåføren slik at hun kan fokusere på veien foran seg.
Femte generasjon Prius kommer til Europa våren 2023.