Kompakte Renault Scenic bryter 600 km rekkeviddegrensen.

PRØVEKJØRT: Renault Scenic E-Tech

Scenic gjenoppstår

Lastet opp med tittelen Car of the Year 2024 og 622 km rekkevidde, nås alle byene i Sør-Norge uten ladestopp med Renault Scenic E-Tech om hovedstaden er startpunktet. Bra ser bilen ut også.

Publisert Sist oppdatert

Med Scenic pløyde Renault ny mark i 1996. Ved å bygge i høyden, lastet den 4,17 meter lange kompaktbilen fem voksne og ganske mye bagasje. 4920 Scenic havnet i Norge før produksjonen tok slutt i fjor.

For snart 15 år senere pløyde Renault-partner Nissan også ny mark. Lansert i Norge sent på året i 2011 var Leaf den første elbilen som dekket familiers helt alminnelige bruksbehov. Nær 80.000 av dem har så langt funnet veien til Norge.

Halvbror til Nissan Ariya

Nå forenes de to konseptene ved at Renault i femte generasjon Scenic kaster ut de fossile drivlinjene og erstatter dem med en elektrisk, og det gjøres endatil på en fellesplattform med Nissan. Sånn sett blir Scenic bror til Megane og halvbror til Nissan Ariya. Framover kommer en rekke modeller på denne elbildedikerte plattformen.

Samtidig beholdes alle de historisk gode egenskapene Scenic er kjent for.

Om Renault ikke makter å selge Scenic E-Tech i betydelige volum i Norge, så er årsaken å finne andre steder enn i selve bilen. For Scenic smaker godt. Og kanskje viktigst: den svarer ja på det unisone ønsket fra kundene om lang rekkevidde, også når kvikksølvet forsvinner ned mot termometerets bunnpunkt.

Laaang rekkevidde

Om Renault ikke makter å selge Scenic E-Tech i betydelige volum i Norge, så er årsaken å finne andre steder enn i selve bilen.

For med 622 km rekkevidde når bilen lastes med det største batteriet, nås alle byer i Sør-Norge uten ladestopp om utgangspunktet for reisen er landets hovedstad. Selv med det minste batteriet oppgis sommerrekkevidden til 429 km. Ladefarten er grei nok, 130 kW med det minste batteriet, 150 kW med det største, eller forklart mer praktisk: det tar tolv minutter å lade nye 100 km rekkevidde med det lille batteriet i bilen, drøyt ni minutter å fylle tilsvarende kjørelengde i 87 kWt batteripakken.

Ikke firehjulsdrift

Men alle medaljer har jo en bakside, og Scenics bakside sett med norske øyne består i Renaults valg om å droppe firehjulsdrift og basere all fremdrift på forhjulene. For de aller fleste gjennom så godt som alle årets dager, vil ikke det være noe problem. Men når to av tre norske bilkunder, for å være trygge på å komme seg gjennom vinteren, velger modeller med drift på alle hjul, og i bilklassen hvor Scenic hører hjemme så mange som tre av fire, blir utfordringen å overbevise kundene om hvor lite behovet i praksis er.

Fikse løsninger og materialvalg inne i bilen som ikke oppleves kjipe, gjør Scenic trivelig å oppholde seg i. 157 cm utvendig bilhøyde gjør det mulig å sitte med bra takhøyde ganske komfortabelt høyt over gulvet (les batteripakken) i baksetet, med grei plass til føttene under stolene foran og tilstrekkelig lårstøtte til å holde ut over lange strekninger. Mange av konkurrentene stryker på dette punktet.

40/20/40-delt bakseterygg

1100 kg tilhengervekt trekker opp. Bagasjeavdelingens volum oppgis til 545 liter når det store rommet under gulvet med plass til ladekabler, spylervæske og annet som ellers gjerne ligger løst regnes med. 40/20/40 delt bakseterygg åpner for frakt av lange gjenstander inne i bilen, eksempelvis flere par ski, selv med to i baksetet. Scenic har ingen frunk.

Til de fikse detaljene hører også to holdere for telefon/pad bygd inn i koppholderne samt fire USB 3-uttak forbeholdt baksetepassasjerene.

To batteristørrelser

Kun én motor begrenser effekten som med batteripakken på 60 kWt oppgis til 170 hk/280 Nm i dreiemoment. Fordi det største batteriet yter mer, økes også motorytelsen til 220 hk/300 Nm hvilket senker sprintfarten til 100 km/t fra 8,6 til 7,9 sekunder. I disse Tesla-tider imponerer slike tall ingen, men ærlig talt, hvor ofte trenger man en raskere bil?

Med bilvekt godt under to tonn oppgis forbruket til snaut 17 kWt/100 km for begge motorvariantene. I sommervarmt vær på en blanding av lande- og motorveier endte testforbruket på 15,8 kWt.

Mange knapper

Der kinesiske bilprodusenter, naturligvis inspirert av Tesla, sverger til å skjermbasere så mange brukerfunksjoner at det knapt er knapper og brytere igjen i førermiljøet, velger Renault å gå motsatt vei. Her er fysiske knapper for klimaanlegget og hurtigkommandoer med store og lettleste symboler for viktige innstillinger nederst på skjermen.

Fikse løsninger og materialvalg inne i bilen som ikke oppleves kjipe, gjør Scenic trivelig å oppholde seg i.

Audioanlegget inkludert lydvolumet styres fortsatt via en konsoll bak rattet, og plassert på høyre siden av rattstammen slik Renault har gjort det de siste 25 årene. Girvelgeren på høyre rattside forveksles lett med vinduspusserspaken. 

Avhengig av utstyrsvariant er det mulig å få bilen levert med digert glasstak som elektrisk tones ned fra klart til ugjennomsiktig for å dempe lyset.

En ekte europeer

Som en motvekt til frykten for at kinesiske produsenter med tiden skal oversvømme Europa med elektriske biler, gjør Renault et betydelig nummer av at Scenic er franskbygd og så godt som bare det, og samtidig 90 prosent resirkulerbar.

Alle Scenic-variantene kryper under momsgrensen på 500.000 kroner med prissprang fra 362.000 kroner til 472.000 kroner, eks frakt/leveringskostnader. Tekno utstyrspakke med store batteri priset til 432.000 kroner blir trolig bestselgeren.

De første kundebilene ventes til Norge tidlig i juni.

Dette er modellvariantene:

Iconic:

87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 471.980 kroner.

Esprit Alpine:

87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 451.980 kroner.

Techno (stort batteri):

87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 431.980 kroner.

Techno (lite batteri):

60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 391.980 kroner.

Evolution (lite batteri):

60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 361.980 kroner.

Alle priser eks frakt/levering.

Poengfordeling

Motor/drivverk6
Kjøreegenskaper8
Interiør8
Komfort8
Plass7
Bagasjerom7
Praktiske egenskaper7
Teknologi/gadget7
Forbruk/rekkevidde9
Økonomi9
Sum (100)76

Renault Scenic E-Tech

170 CR Evolution220 LR Techno
Pris fra*Kr. 361 980Kr. 431 980
MotortypeElektriskElektrisk
Motor foran170 hk/280 Nm220 hk/300 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,6 sekunder7,9 sekunder
Toppfart150 km/t170 km/t
Batteri60 kWt87 kWt
Lading DC/AC130 kW/22 kW150 kW/22 kW
Ladefart 15-80%32 min37 min
Strømforbruk 100 km16,3 kWt16,9 kW
Rekkevidde (WLTP)429 km622 km
Dimensjoner (L/B/H)447/184/157 cm447/184/157 cm
Akselavstand279 cm279 cm
Bilvekt1 753 kg1 858 kg
Nyttelast508 kg?506 kg
Bakkeklaring14,5 cm14,5 cm
Tilhengervekt1 100 kg1 100 kg
Bagasjerom foran0 liter0 liter
Bagasjerom bak545 - 1 670 liter545 - 1 670 liter
Garanti/km5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km8 år/160 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAPIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering

Dette blir Renault bestselger i Norge i år.
Renault Scenic går fra fossil til elektrisk drivlinje.
Stor instrumentskjerm med lettlest grafikk.
Materialvalg som underbygger trivsel.
Baksete med bra sittehøyde.
Bakseterygger splittet 40/20/40.
Her sitter du godt.
Smart holder for telefon/pad.
Lett å ta feil av girvelger og vinduspusserhendel.
Egne knapper for klimaanlegget.
Mange funksjoner styres fra rattet.
Stort rom til ladekablene under bagasjeromsgulvet.
Telefonladeplate under infotainmentskjermen.
Videospeil på toppmodellen.
Lett gjenkjennelig på lysdesignet.
Powered by Labrador CMS