-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Renault Scenic E-Tech
Scenic gjenoppstår
Lastet opp med tittelen Car of the Year 2024 og 622 km rekkevidde, nås alle byene i Sør-Norge uten ladestopp med Renault Scenic E-Tech om hovedstaden er startpunktet. Bra ser bilen ut også.
Med Scenic pløyde Renault ny mark i 1996. Ved å bygge i høyden, lastet den 4,17 meter lange kompaktbilen fem voksne og ganske mye bagasje. 4920 Scenic havnet i Norge før produksjonen tok slutt i fjor.
For snart 15 år senere pløyde Renault-partner Nissan også ny mark. Lansert i Norge sent på året i 2011 var Leaf den første elbilen som dekket familiers helt alminnelige bruksbehov. Nær 80.000 av dem har så langt funnet veien til Norge.
Halvbror til Nissan Ariya
Nå forenes de to konseptene ved at Renault i femte generasjon Scenic kaster ut de fossile drivlinjene og erstatter dem med en elektrisk, og det gjøres endatil på en fellesplattform med Nissan. Sånn sett blir Scenic bror til Megane og halvbror til Nissan Ariya. Framover kommer en rekke modeller på denne elbildedikerte plattformen.
Samtidig beholdes alle de historisk gode egenskapene Scenic er kjent for.
Om Renault ikke makter å selge Scenic E-Tech i betydelige volum i Norge, så er årsaken å finne andre steder enn i selve bilen. For Scenic smaker godt. Og kanskje viktigst: den svarer ja på det unisone ønsket fra kundene om lang rekkevidde, også når kvikksølvet forsvinner ned mot termometerets bunnpunkt.
Laaang rekkevidde
Om Renault ikke makter å selge Scenic E-Tech i betydelige volum i Norge, så er årsaken å finne andre steder enn i selve bilen.
For med 622 km rekkevidde når bilen lastes med det største batteriet, nås alle byer i Sør-Norge uten ladestopp om utgangspunktet for reisen er landets hovedstad. Selv med det minste batteriet oppgis sommerrekkevidden til 429 km. Ladefarten er grei nok, 130 kW med det minste batteriet, 150 kW med det største, eller forklart mer praktisk: det tar tolv minutter å lade nye 100 km rekkevidde med det lille batteriet i bilen, drøyt ni minutter å fylle tilsvarende kjørelengde i 87 kWt batteripakken.
Ikke firehjulsdrift
Men alle medaljer har jo en bakside, og Scenics bakside sett med norske øyne består i Renaults valg om å droppe firehjulsdrift og basere all fremdrift på forhjulene. For de aller fleste gjennom så godt som alle årets dager, vil ikke det være noe problem. Men når to av tre norske bilkunder, for å være trygge på å komme seg gjennom vinteren, velger modeller med drift på alle hjul, og i bilklassen hvor Scenic hører hjemme så mange som tre av fire, blir utfordringen å overbevise kundene om hvor lite behovet i praksis er.
Fikse løsninger og materialvalg inne i bilen som ikke oppleves kjipe, gjør Scenic trivelig å oppholde seg i. 157 cm utvendig bilhøyde gjør det mulig å sitte med bra takhøyde ganske komfortabelt høyt over gulvet (les batteripakken) i baksetet, med grei plass til føttene under stolene foran og tilstrekkelig lårstøtte til å holde ut over lange strekninger. Mange av konkurrentene stryker på dette punktet.
40/20/40-delt bakseterygg
1100 kg tilhengervekt trekker opp. Bagasjeavdelingens volum oppgis til 545 liter når det store rommet under gulvet med plass til ladekabler, spylervæske og annet som ellers gjerne ligger løst regnes med. 40/20/40 delt bakseterygg åpner for frakt av lange gjenstander inne i bilen, eksempelvis flere par ski, selv med to i baksetet. Scenic har ingen frunk.
Til de fikse detaljene hører også to holdere for telefon/pad bygd inn i koppholderne samt fire USB 3-uttak forbeholdt baksetepassasjerene.
To batteristørrelser
Kun én motor begrenser effekten som med batteripakken på 60 kWt oppgis til 170 hk/280 Nm i dreiemoment. Fordi det største batteriet yter mer, økes også motorytelsen til 220 hk/300 Nm hvilket senker sprintfarten til 100 km/t fra 8,6 til 7,9 sekunder. I disse Tesla-tider imponerer slike tall ingen, men ærlig talt, hvor ofte trenger man en raskere bil?
Med bilvekt godt under to tonn oppgis forbruket til snaut 17 kWt/100 km for begge motorvariantene. I sommervarmt vær på en blanding av lande- og motorveier endte testforbruket på 15,8 kWt.
Mange knapper
Der kinesiske bilprodusenter, naturligvis inspirert av Tesla, sverger til å skjermbasere så mange brukerfunksjoner at det knapt er knapper og brytere igjen i førermiljøet, velger Renault å gå motsatt vei. Her er fysiske knapper for klimaanlegget og hurtigkommandoer med store og lettleste symboler for viktige innstillinger nederst på skjermen.
Fikse løsninger og materialvalg inne i bilen som ikke oppleves kjipe, gjør Scenic trivelig å oppholde seg i.
Audioanlegget inkludert lydvolumet styres fortsatt via en konsoll bak rattet, og plassert på høyre siden av rattstammen slik Renault har gjort det de siste 25 årene. Girvelgeren på høyre rattside forveksles lett med vinduspusserspaken.
Avhengig av utstyrsvariant er det mulig å få bilen levert med digert glasstak som elektrisk tones ned fra klart til ugjennomsiktig for å dempe lyset.
En ekte europeer
Som en motvekt til frykten for at kinesiske produsenter med tiden skal oversvømme Europa med elektriske biler, gjør Renault et betydelig nummer av at Scenic er franskbygd og så godt som bare det, og samtidig 90 prosent resirkulerbar.
Alle Scenic-variantene kryper under momsgrensen på 500.000 kroner med prissprang fra 362.000 kroner til 472.000 kroner, eks frakt/leveringskostnader. Tekno utstyrspakke med store batteri priset til 432.000 kroner blir trolig bestselgeren.
De første kundebilene ventes til Norge tidlig i juni.
Dette er modellvariantene:
Iconic:
87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 471.980 kroner.
Esprit Alpine:
87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 451.980 kroner.
Techno (stort batteri):
87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 431.980 kroner.
Techno (lite batteri):
60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 391.980 kroner.
Evolution (lite batteri):
60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 361.980 kroner.
Alle priser eks frakt/levering.
Poengfordeling
Motor/drivverk | 6 |
Kjøreegenskaper | 8 |
Interiør | 8 |
Komfort | 8 |
Plass | 7 |
Bagasjerom | 7 |
Praktiske egenskaper | 7 |
Teknologi/gadget | 7 |
Forbruk/rekkevidde | 9 |
Økonomi | 9 |
Sum (100) | 76 |
Renault Scenic E-Tech
170 CR Evolution | 220 LR Techno | |
Pris fra* | Kr. 361 980 | Kr. 431 980 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | 170 hk/280 Nm | 220 hk/300 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 8,6 sekunder | 7,9 sekunder |
Toppfart | 150 km/t | 170 km/t |
Batteri | 60 kWt | 87 kWt |
Lading DC/AC | 130 kW/22 kW | 150 kW/22 kW |
Ladefart 15-80% | 32 min | 37 min |
Strømforbruk 100 km | 16,3 kWt | 16,9 kW |
Rekkevidde (WLTP) | 429 km | 622 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 447/184/157 cm | 447/184/157 cm |
Akselavstand | 279 cm | 279 cm |
Bilvekt | 1 753 kg | 1 858 kg |
Nyttelast | 508 kg? | 506 kg |
Bakkeklaring | 14,5 cm | 14,5 cm |
Tilhengervekt | 1 100 kg | 1 100 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter | 0 liter |
Bagasjerom bak | 545 - 1 670 liter | 545 - 1 670 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering |