Tusen muligheter for å lade en Tesla

Tesla forteller at de har passert 1000 ladestolper i Norge. Og mange flere kommer til i løpet av året.

Publisert Sist oppdatert

– For kort tid siden passerte vi 1000 Supercharger-ladestolper i Norge, fordelt på mer enn 70 stasjoner. Nettverket strekker seg fra Skaidi og Varangerbotn i Finnmark, til Lyngdal i sør, forteller kommunikasjonsdirektør Even Sandvold Roland i den norsk Tesla-organisasjonen.

– Med stasjonen i Honningsvåg, som har forventet åpning i andre kvartal, vil nettverket for første gang fullstendig dekke strekningen fra Nordkapp til Lindesnes. I Europa er det over 540 Supercharger-stasjoner som gjør det mulig å reise fra Norge til 28 andre land, sier Roland.

For å få stadig flere til å velge en elbil som sin neste bil, mener Tesla at ladingen må bli raskere. I 2020 bygget de over 100 ladestolper i Norge med den tredje generasjon ladestasjoner, kalt V3 Supercharging.

For kort tid siden annonserte Tesla betydelige vekstambisjoner for Supercharger-nettverket i 2021, og bare i Norge er planen å åpne over 30 nye Supercharger-stasjoner inneværende år.

– Som et ledd i vårt mål om å gjøre Tesla-eierskap mulig for alle, inkludert de som ikke har mulighet til å lade hjemme eller på arbeidsplassen, kommer vi i år til å utvide Supercharger-nettverket vårt til noen bykjerner og urbane områder, fortsetter Roland.

Han legger til at City Supercharging-programmet er en prøveordning for å se om Supercharging kan være en del av løsningen som gjør det enklere å være elbileier i byene.

Etter en nylig prisjustering er snittpriser for lading på norske stasjoner 2,57 kroner per kWt. Tesla hevder at Supercharging er rimeligere enn å lade hos andre tilbydere av hurtig- og lynlading, samt vesentlig billigere enn å fylle drivstoff på fossilbiler.

V3 Superchargere har en effekt på opptil 250 kilowatt, som betyr korter ladepauser når man skal på elektrisk langtur i en Tesla.

– En Model 3 Long Range kan lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter på en V3 Supercharger, og vi forventer at en typisk ladeøkt vil være på omlag 15 minutter, sier Roland.

Med V3 Supercharging styres kapasiteten mellom ladestolpene intelligent av ett eller flere sammenkoblede kabinetter. Dermed er det slutt på effektdeling mellom to og to stolper, og kunden trenger ikke lenger å tenke på hvilken ladeplass som bør velges for best mulig effekt.

V3 Supercharging representerer et stort teknologisk fremskritt, og de europeiske V3-stasjonene vil kun ha CCS-kontakt.

Alle Model 3 levert i Norge støtter CCS-lading. Model S og Model X-eiere vil fortsatt kunne bruke de nye laderne med CCS-adapteren, som har vært standardutstyr for Model S og Model X siden mai 2019.

Se interaktivt kart her

Nye Superchargere i 2021

Sted

Åpner

Gjøvik

2021 Q1

Molde

2021 Q1

Oslo - Sentrum P-hus

2021 Q1

Skaidi

2021 Q1

Skien

2021 Q1

Alta

2021 Q2

Arendal

2021 Q2

Brekkvasselv

2021 Q2

Hadeland

2021 Q2

Gudvangen

2021 Q2

Honningsvåg

2021 Q2

Karasjok

2021 Q2

Kautokeino

2021 Q2

Ørnes

2021 Q2

Reine

2021 Q2

Røros

2021 Q2

Søgne/Mandal

2021 Q2

Tønsberg/Sandefjord

2021 Q2

Åsane

2021 Q3

Kløfta

2021 Q3

Lørenskog

2021 Q3

Skedsmo

2021 Q3

Stavanger

2021 Q3

Trondheim

2021 Q3

Voss South

2021 Q3

Ålgård

2021 Q4

Bergen Central

2021 Q4

Bodø

2021 Q4

Fåvang

2021 Q4

Treungen

2021 Q4

Trysil

2021 Q4

Vinjeøra

2021 Q4

Powered by Labrador CMS