-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Foto: Rune Myhre
Bilens andre liv
Kirkegården for biler er en saga blott. Når bilen din ikke duger lenger, står bedrifter og systemer klare til å behandle den slik at materialene kan brukes til andre produkter.
Miljøet står i fokus når bilen etter et langt liv skal gjennom en fragmenteringsprosess. Få bransjer har et bedre og mer effektivt system for resirkulasjon. Det hele skjer i et samarbeid mellom bilbransjen, spesialbedrifter på resirkulasjon og myndighetene.
Målet er at nesten alt i bilen skal få et nytt liv – og at alt skal skje til beste for miljøet og samfunnet. En bil har stor verdi selv etter at den forsvinner fra veien.
Gjenbruk
Det handler om deler og komponenter for gjenbruk, om metaller og råvarer som kan danne grunnlaget for nye produkter. Bilen skal dessuten ikke forurense når den skal plukkes fra hverandre. Gjenbruk er global storindustri, og i Norge brukes de mest moderne og avanserte systemer.
Det er bilprodusentene som også har ansvaret for at bilene blir forsvarlig behandlet når de forlater trafikken. I Norge er ansvaret lagt til bilimportørene, som har opprettet et eget selskap, Autoretur AS, som skal organisere arbeidet. Autoretur har igjen avtaler med bedrifter landet rundt, som utfører selve behandlingen av de kondemnerte bilene. Kravet er at 85 prosent av bilen skal gjenvinnes – hvorav 80 prosent materialgjenvinnes og resten er gjenvinning av energi. Innen 2015 skal andelen økes til 95 prosent.
115.000 i året
Det handler om betydelige mengder kjøretøy som hvert år gjenvinnes og behandles, forbrukerne leverer inn rundt regnet 115.000 kjøretøyer årlig. Dette skjer når bilen mister skiltene – og du står med vrakpanten i handa.
I Bil nummer 12 fulgte vi Mariannes Toyota Corolla gjennom prosessen, her får du som lovet enda flere bilder tatt av fotograf Rune Myhre.