-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Smartere lading:

Fremtidens ladeteknolgi testes ut på Ski
De er rimelige, fleksible og belaster nesten ikke strømnettet. Ski blir nå Circle Ks internasjonale testarena for ladecontainere.
– Dette er første gang Circle K tester ut denne teknologien, i noe land. Ski blir altså først i verden, og det er mange som kommer til å følge nøye med på testarenaen vår fremover, sier Åse Bomann-Larsen, eiendomssjef i Circle K Norge.
Lader via batteri
Teknologien som skal testes er en såkalt ladecontainer. Containeren som nå reises i Ski består av to hurtigladere som kan lade opptil fire biler samtidig. Laderne brukes på normal måte, men er knyttet til et batteri som lades opp av strøm fra stasjonen på nabotomten, Circle K Ski.
Containeren er helnordisk. Strukturen er satt sammen av Stokke-selskapet Elywhere, mens Pixii fra Kristiansand har utviklet batteriet og finske Kempower står bak laderne.
– Ladere er dyre i etablering, særlig fordi du ofte må bygge en ny nettstasjon slik at vi får nok strøm. Ladecontainerne gir oss mulighet til å raskt bygge ut ladetilbudet, eller øke kapasiteten i perioder der vi vet etterspørselen vil være høy, sier Bomann-Larsen.
Men først skal teknologien altså testes ut på Circle K Ski – i samarbeid med grunneier Coop. Nå kan elbileiere i Ski og omegn lade bilen sin ved ladecontaineren, som står på en parkeringsplass ved siden av stasjonen.

– Valget av Ski som testarena er ikke tilfeldig. Vi ønsker å øke det kortsiktige ladetilbudet vårt her, uten å måtte investere i permanent infrastruktur. I tillegg ligger Ski nær Oslo, slik at vi kan følge nøye med underveis. Dessuten er det mange som eier elbil i Ski, og vi kan få jevn trafikk fra både privatbilister og yrkessjåfører, sier Bomann-Larsen.
Mange aktuelle stasjoner
Ingen land har flere elbiler per innbygger enn Norge, og de senere årene har Circle K etablert 350 ladestolper rundt om i landet. Eiendomssjefen til Circle K sier at dersom pilotprosjektet i Ski blir en suksess, vil det være aktuelt å utvide satsingen til flere steder i landet.
– Teknologien må fungere godt nok, og kundene må få en god ladeopplevelse. Det blir svært spennende å følge dette prosjektet fremover, sier Bomann-Larsen.