Chevrolet Bolt autonom testbil
Foto: Automedia©
Chevrolet Bolt autonom testbil
Foto: Automedia©
Chevrolet Bolt autonom testbil
Foto: Automedia©
Chevrolet Bolt autonom testbil
Foto: Automedia©
Chevrolet Bolt autonom testbil
Foto: Automedia©
Chevrolet Bolt autonom testbil
Foto: Automedia©

Selvkjørende Bolt

Den kommer til Norge pakket inn som Opel neste år, men her er en eksperimentell utgave av Chevrolet Bolt som ligger litt lengre inn i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare å venne seg til tanken – om noen år er selvkjørende biler en del av gatebildet, enten du ønsker dem velkommen eller ei.

Her ser vi GMs kommende elbil utstyrt med kameraer og sensorer og det som ellers må til for at den skal klare seg gjennomtrafikken uten sjåfør.

Mindre rekkeviddeangst
Chevrolet lover at Bolt skal ha en rekkevidde på over 200 miles etter amerikansk standard, på nivå med Tesla Model 3.

Siden den amerikanske målemetoden er mye strengere enn den som benyttes hos oss, kan vi regne med at den europeiske utgaven, døpt Opel Ampera-e, kan få en realistisk rekkevidde på drøyt 300 kilometer.

Disse bildene er tatt i San Fransisco, i samme gate der vi finner Cruise Automation, et hi-tech startup som GM annonserte at de overtok i mars.

Taxi og utleie
Nylig annonserte GM sammen med Lyft at de skulle teste ut selvkjørende Bolter fra neste år, med tanke på autonome taxier og leiebiler. Men dette er tidligere prototyper som allerede var i aksjon da dette samarbeidet ble offentliggjort.

Nå som det er kjent at FCA samarbeider med Google, er det jo rimelig at også GM finner seg en partner. Da er vel ikke Uber-rivalen Lyft noe dårlig alternativ. GM har i alle fall så stor tro på prosjektet at de har sprøytet inn 500 millioner dollar i Lyft.

Powered by Labrador CMS