Solide Nokian-resultater

Nokian Tyres økte både omsetning og resultat kraftig i første halvår.

Publisert Sist oppdatert

Nokian Tyres omsatte for 798 millioner euro i 1. halvår i år, mot 628 millioner euro i samme periode i fjor (+27%).
Fortsatt fremgang
- Vi fortsatte å ha sterk fremgang og gode resultater også i førte halvår av 2012, sier Kim Gran, president og CEO i Nokian Tyres plc. - Dette viser at vår strategi med fokus på merverdi, ettermarked og forbrukerorientering (primært vinterdekk, SUV-dekk og premium sommerdekk) fortsetter å betale seg. - Salget av personbildekk økte i 2. kvartal i kjølvannet av vår sterke vekst i Russland og økte markedsandeler i Nord-Europa. Økt produktivitet og god kostnadskontroll var noen av de viktigste årsakene til økt fortjeneste, sier han. Nokian har økt både salget og markedsandelene, samt styrket distribusjonen på alle sine viktige markeder. - Lansering av nye premium sommerdekk kombinert med flere testseire understøttet våre prisøkninger og ga en forbedret prissituasjon i Sentraleuropa. Ikke minst var veksten i Tyskland, i et utfordrende marked, oppmuntrende, sier Gran. - En av hjørnesteinene for vår vekst er en kontinuerlig styrking av distribusjonen, med klart fokus på forbrukermarkedet. I løpet av 1. halvår åpnet Vianor-kjeden 51 nye avdelinger, og omfatter nå 961 avdelinger i 24 land. - Vårt mål om å passere 1.000 Vianor-avdelinger i løpet av 2012 synes derfor helt realistisk, sier han. Økt produksjonskapasitet Nokians russiske fabrikk bedret produktiviteten, og ga en produksjonsøkning på 27 prosent (i tonn), sammenlignet med 1. halvår 2011. Den nye fabrikken, som ligger vegg i vegg med den eksisterende russiske fabrikken, produserte sine første dekk i juni i år. Ytterligere økning av produksjonskapasiteten er planlagt til 4. kvartal 2012, med åpningen av en ny produksjonslinje i fabrikken. - Nokian er i posisjon til å øke vårt aktivitetsnivå på våre kjernemarkeder i 2012, og vi er trygge på at vi kan reagere raskt på forandringer i markedene, sier Gran. - Vi har en god ordrereserve på personbildekk, og øker produksjonen i henhold til planene, sier Kim Gran. 1. halvår 2012
I 2012 økte Nokian Tyres sitt salg i Russland & CIS med 67,0 prosent, noe som utgjorde 40,1 prosent av gruppens totale omsetning. I de nordiske land økte salget med 4,6 prosent (29,3 prosent av total omsetning). I Sentral- og Øst-Europa økte salget med 15,4 prosent (22,8 prosent), mens salget i Nord-Amerika økte med 27,8 prosent (7,2 prosent). Salget av personbildekk økte med 35,1 prosent, og denne produktgruppen utgjør dermed 75,2 prosent av gruppens samlede omsetning, mot 69,8 prosent til samme tid i fjor. Nokian Heavy Tyres salg sank med 5,5 prosent, og står nå for 6,4 prosent av samlet omsetning for gruppen. Vianors omsetning økte med 7,3 prosent (15,4 prosent av totalen). Nokian Tyres gruppen hadde i gjennomsnitt for perioden 4.078 ansatte (3.727 i 2011). Vianor-kjeden sysselsatte i første halvår totalt 1.413 ansatte. I Russland hadde Nokian Tyres 1.187 ansatte ved utgangen av første halvår (965). Etter planen skal Nokian Tyres produsere 16,5 millioner dekk i 2012, fordelt på fabrikkene i Nokia i Finland og Vsevolozhsk nær St. Petersburg i Russland. Ytterligere kapasitetsøkning er planlagt i årene 2013 og 2014. Salget av lastebildekk var så godt som uendret fra 1. halvår 2011 til 1. halvår 2012. Etterspørselen i Sentraleuropa sank raskt i 1. kvartal, men begynte litt etter litt å øke igjen i 2. kvartal. Markedsandelen for lastebildekk økte både i de nordiske land, Sentral- og Øst-Europa. Ifølge Nokian skyldes dette et forbedret utvalg av både premium og standard dekk. Også for Noktop regummieringsmateriale kunne Nokian Tyres notere økt omsetning.

Powered by Labrador CMS