Storsalg av vinterdekk

Det er flere årsaker til at salget av vinterdekk kan nå nye høyder i høst, mener ledende aktører i dekkbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Nokian-direktør Bjørn Kamphus (til venstre) leder Dekkimportørenes Forening, mens Trond Andersen er salgssjef for Nokian. De forventer begge et stort vinterdekksalg i høst:

Lederen av Dekkimportørens Forening, Bjørn Kamphus, og salgssjef Trond Andersen i Nokian sier at det er flere årsaker til at det er forventet et vinterdekksalg denne høsten som er større enn normalt.

- I første kvartal i år var salget av vinterdekk klart under det som var ventet, sier Andersen. Trolig utsatt kunder sitt kjøp av dekk og kjørte på dekkene ut sesongen.

- At det ble solgt færre dekk i første kvartal, vil bety at flere må kjøpe dekk når det igjen blir vinter og behov for vinterdekk, sier han.

Men det er også en annen viktig årsak.

- Langt flere nye biler er i år levert uten vinterhjul. Årsaken skal være reduserte leveringer av felger. Det har igjen sammenheng med situasjonen i Japan og at det har vært en kraftig økning av bilproduksjonen i Kina.

Det kommer mye felger fra Kina til Norge, og disse leveransene er blitt lavere fordi kinesiske bilfabrikker har trengt flere felger, sierKamphus.

- Dermed har bilforhandlere valgt å levere flere biler enn normalt uten vinterhjul. Nå skal bilene ha vinterhjulene, og vi forventer derfor at det blir merkbart større salg i høst av vinterdekk - og ikke minst felger.

Stort antall
Beregninger Trond Andersen har gjort viser at det i kommende vintersesong totalt vil bli omsatt mellom 1,5 og 1,8 millioner vinterdekk.

Antall forhåndsordrer er større enn tidligere. Både faghandlere, bilforhandlere og rekvisitabutikker står godt rustet nå vinteren kommer.

- Men det er vel unødvendig å si at vi er fortsatt avhengige av en god vinter – og for oss er det at snø, is og slaps helst ikke skal komme samtidig til store deler av landet, sier Andersen.

Økte priser
Mens prisene på sommerdekk det siste året er redusert med rundt 10 prosent – er det motsatte tilfelle for vinterdekk.

- Vi ser at prisene på vinterdekk er økt med 5 til 8 prosent. Årsaken er i første rekke økte råvarepriser. Årsaken til at sommerdekkene er blitt billigere, er økt konkurranse.

- Den er ikke like stor på vinterdekk. Det er også klart større parallellimport av sommerdekk enn for vinterdekk, sier Kamphus.

Fordelingen mellom piggfritt og piggdekk ser ut til å bli som tidligere sesonger, med klare distriktsvise forskjeller.

Continental og Nokian øker sine markedsandeler på vinterdekk. Det er blitt mindre import av dekk fra Kina. Årsaken er den økte produksjonen av biler i Kina som trenger alle de dekk som blir produsert i landet.

Etter det MotorBransjen erfarer, finnes det norske dekkimportører som nærmest ikke har fått levert et eneste Kina-dekk før sesongstart.

Powered by Labrador CMS