-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyota Prius på holka
Norge på langs i en hybridbil – er det noe spennende? Midt på vinteren på islagte veier med snøføyke, stengte fjelloverganger, biler i grøfta og alt fra 20 centimeter snø i veien til saltstraumen rundt Oslo?
Intet er som i kjøre i vinter-Norge. Det er utfordrende, fascinerende og det er lett å se hvorfor turistene strømmer til landet. De er her om sommeren – om vinteren er det mer trolsk og tøft. For da ikke å snakke om variasjonene fra
Noen kolleger fra Nederland hadde satt igjen en Toyota Prius på Evenes flyplass, og vår oppgave var å kjøre den sydover igjen.
Konklusjon: strålende. Ikke et kjedelig minutt. Ingen sladd – men stabil fremdrift under alle føreforhold. Med et stabilitetsprogram (ESP) som gjør at bilen føles sikker under alle føreforhold.
På veien mot Saltfjellet ble vi forbikjørt av en Audi A6 med firehjulstrekk – en varebil på grønne skilter. En liten halvtime senere var bilen i grøfta og en lokal bonde med traktor forsøkte å trekke den på veien igjen. Priusen gjorde ikke antydning til ikke å lystre. Ros til de piggfrie vinterdekkene som gjorde at bilen føltes stabil og trygg selv gjennom Østerdalen på speilblank is.
Halvliter
Prius er hybrid med bensin- og elmotor. Under turen gjennom Norge, var det ikke veldig mye nytte for elmotoren – for den kommer best til sin rett i byen. Men totalt forbruk på den lange og krevende turen, var nøyaktig en halvliter på mila. Eller hva med Trondheim til Oslo på halv tank?
Ikke rart vi måtte sjekke om det var noe feil med bensinmåleren for den sto jo bom stille mange ganger.
- Du kommer nok over, og skulle noe skje så kommer jeg bak deg, sa brøytebilsjåføren fra Mesta før Saltfjellet. Vegvesenet var i ferd med å innføre kolonnekjøring og vi kom over som nest siste bil før bommen ble senket. Bak oss hadde vi bare en stor brøytebil.
Over kom vi – selv om det ble krevende i stigningene med masse snø i veibanen, og vi så ikke snurten til brøytebilen bak.
Prius er vinterbil – og noe mer enn bare en hybridbil som bruker mindre.