-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volvo XC90: Svensk emigrant
Selv om den er bygget i Sverige, som de fleste Volvoer, er det amerikanske markedet viktigst for XC90. En gunstig pris og et merke med lange tradisjoner har gjort den populær også i Norge.
God fremkommelighet
Fremkommeligheten er det lite å utsette på. Volvos avanserte system med automatisk fordeling av kreftene mellom for- og bakaksel fungerer glimrende på all slags vei. Bratte bakker forseres uten snev av anstrengelse, selv på vinterkledde veier. XC90s avanserte elektronikk hjelper deg ut av potensielt vanskelige situasjoner, og på tross av sine to tonn er bilen lett å manøvrere på svingete landevei. (Vi har kun kjørt bilen på vanlig vei, og kan derfor ikke uttale oss om terrengegenskapene.)
Størrelsen blir imidlertid et minus når du skal manøvrere bilen i trange omgivelser som inne i et parkeringshus. Et lite minus gir vi også for høy innlastingen i bagasjerommet hvor det kan bli tungt å løfte inn store kofferter, et problem for mange full size SUVer som prioriterer høy bakkeklaring. Plass er det imidlertid nok av der bak, 613 liter med fem om bord og hele 1837 liter når bilen brukes som toseter.
Turbo og automat
Vårt eksemplar var XC90 2,5T utstyrt med 5-sylindret 2,5-liters turbomotor og Geartronic automatkasse med manuell overstyringsmulighet. 210 hester og et dreiemoment på 320Nm (v/1500-4500 o/min.) gir et sportslig preg, men ikke mer enn det bør være i en bil i denne klassen. Geartronic kassen - standard i alle XC90 modeller i Norge - tilpasser seg din kjørestil. Vi opplevde imidlertid i enkelte situasjoner at den tok noen snodige avgjørelser og slet med å finne rett gear til rett tid.
Prisen på en Volvo XC90 2,5T som 5-seter er kr 692.900 inkludert automatgear. Vår modell var en velutstyrt 7-seter med listepris kr 789.110. Mye penger for en bil.
Etter årets 11 første måneder er det registrert drøye 200 XC90 i Norge, og det er vesentlig høyere tall enn for dens naturlige konkurrenter, BMW X5, Mercedes M-Klasse og Volkswagen Touareg. En av årsakene er nok at XC90 er noe rimelige enn konkurrentene og at Volvo har et godt etablert forhandlernett og mange lojale kunder. Dessuten er det lite å utsette på selve produktet.