-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Et uforløst potensiale
Octavia RS har potensialet til å bli nesten alle familiers drømmebil. Men det er særlig én ting som står i veien for akkurat det.
Skoda Octavia RS leverer en pakke som er ganske sjelden. Stasjonsvogn med et hav av plass? Ja. Sprek motor? Absolutt. Stilig utseende? Det er opp til hver enkelt å avgjøre, men i mine øyne den mest vellykkede modellen Skoda har på markedet i dag.
Og pris? Med praktisk talt hele utstyrslista avkrysset bikker man så vidt halvmillionen.
Opp Holmenkollbakkene gir Octaviaen fra seg et lite snerr når den girer. Bilen står i sportsmodus selvsagt, og motoren lar absolutt høre fra seg. Forskjellen i lydbilde fra komfortmodus til sportsmodus er tydelig.
Men jeg skrur raskt over i individuell instilling. Da kan jeg justere motor, girkasse og annet småtteri etter egen smak.
Holder giret
Girkassa er det første jeg justerer. Enten kjører jeg helt manuelt, med (litt for små) knapper bak rattet, eller så lar jeg automatikken stå i «Normal». Med sportsprogram holder den alt for lenge på girene, og blir bare mas – ikke sport.
Dessverre får jeg ikke justert understellet på Octaviaen. Adaptivt understell er forbeholdt Golf GTI – en bil Octaviaen deler mye med. Litt må de gjøre for å differensiere modellene. Octavia er i utgangspunktet god nok til å ta opp kampen med den dyrere konsernbroren.
Men akkurat understellet skulle jeg gjerne fiklet litt med. Det virker litt enkelt, og ESP-lampa blinker frenetisk i situasjoner hvor den egentlig ikke burde hatt noe å gjøre.
Det ødelegger litt av gleden. Til helt vanlig cruising sitter Octavia veldig godt på veien, men om normalkjøring er formålet med bilkjøpet, er nok ikke RS helt riktig valg. RSen skal kjøres litt aktivt.
Men det ødelegger ikke all gleden. Motoren drar sterkt og jevnt, og har i all hovedsak en god sparrepartner i DSG-girkassa. De virkelige kick-startene er likevel ikke mulig å gjennomføre. Ikke vet jeg om det er for å spare drivverk og girkasse, eller om det bare er en svakhet eller treghet med DSG-kassa, men fra stillestående bruker bilen et sekund eller så før det er full trøkk.
Grønt, hvitt og flott
Innvendig er setene minst like gode å sitte i som de er å se på. De er enkelt og greit veldig komfortable, med akkurat passe sidestøtte. Sittestillingen er strålende, men rattet klipper toppen av instrumentene.
Den grønne interiørbelysningen kan kanskje virke litt gammeldags, men den fungerer særdeles bra – ikke minst på kveldskjøring. Lite er så irriterende som sjenerende lys i en mørk kupé på kvelden. Den grønne belysningen er både behagelig og praktisk på en gang. Instrumentbelysningen er hvit – det gir meget god lesbarhet.
Når interiøret er så flott på kvelden, er det synd fjernlysene ikke er like gode. De kan i beste fall karakteriseres som adekvate.
Alle berøringspunkter har god materialkvalitet, og dashbordlayouten er forbilledlig. I dørsidene og noen andre steder hvor fingrene sjelden vandrer, merker man litt billigere plast enn i Golf, men infotainmentløsningen står ikke tilbake for VWen. Stor og lettnavigert skjerm, med mulighet for å koble til omtrent alt som kan servere lyd, er som i Golf.
Internkannibalisme
At høyttalerne er merket Canton gir meg håp – jeg har selv «arvet» et sett Canton-høyttalere fra 80-tallet som har spille-fletta-av-potensiale. I Octaviaen spiller de greit, men det er ikke noe å vise frem til den virkelig audiofile.
Summa summarum virker det derfor som Octavia har et større potensiale enn hva Skoda har fått ut av den. Et litt strammere og mer plantet understell, bedre fjernlys og litt grommere stereo er ting de enkelt kunne fått på plass. Men det ville nok kannibalisert internt hos Volkswagen-gruppen.
For rent teknisk er det ingen hindringer som ligger i veien for at Octavia kunne blitt en lytefri, effektiv stasjonsvogn med solide fartsressurser, men hierarkisk er det et problem.
Og det problemet heter Golf.
Motor: | 4-syl. turbobensinmotor, 1984 ccm |
Effekt: | 162 kW (220 hk) |
Dreiemoment: | 350 Nm v/1500-4400 o/min. |
Mål LxBxH: | 466 x 181 x 145 cm |
Akselavstand: | 268 cm |
Egenvekt m/fører: | 1462 kg |
Tillatt totalvekt: | 1953 |
Bagasjerom: | 610-1740 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,1 sek. |
Toppfart: | 242 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,64 l/mil |
CO2: | 149 g/km |
Pris fra: | kr. 452.000 |
Pris som prøvekjørt: | kr 511.850 |