Kinesiske startups:

Fulle sjøfolk eller kinesiske bilfabrikker?

Bruke penger som fulle sjøfolk er visst et akseptabelt uttrykk. Men å erstatte havets menn med «kinesiske bilfabrikker» vil antakelig oppfattes som diskriminerende og rasistisk. Vi får prøve å finne på noe annet.

Publisert

Det er mulig at de som investerte da Xpeng, Nio og Li Auto gikk på amerikansk børs fremdeles har trua og er klare til å sette inn flere penger når det åpnes for det.

– Det ser jo ut som det går bra for Tesla til sist, er vel en slags trøst.

Nio var den første. De startet festen i september 2018 med en IPO på cirka 1 milliard dollar. Så kom Li Auto i august 2020: 1,1 milliarder. Måneden etter var Xpeng der, de hentet 1,5 milliarder.

Da Leap Motor ville noteres i høst var ikke investeringshumøret i USA på topp, i hvert fall ikke overfor kinesiske selskap, så de gikk rett til Hong Kong.

Men faktum er at de tre produsentene som er notert i New York – og den ene på Hong Kong – har hatt en trist utvikling av aksjekursen så langt i år, som denne tabellen viser.

Det den ikke viser, men som Bloomberg har regnet ut, er at rundt 77 milliarder dollar har fordampet fra markedsverdien.

Det hadde vært litt interessant å vite hvor lite av dette som egentlig har forsvunnet i Oslo, Norway – verken Nio eller Xpeng driver spesielt magert. Men pengene har åpenbart gått til mer enn lokaler i Oslo sentrum.

Selvfølgelig er det mengder av problemer disse ikke har kontroll over. Materialpriser, komponent-tilgang, Covid-lockdown, og generell bekymring om hvilken vei handelspolitikken vil ta fremover.

Men disse ferske startups må allikevel kunne svare på hvorfor ikke Tesla eller BYD later til å ha tilsvarende problemer.

Tesla har nettopp satt ned prisene for å møte BYDs utrolige fremgang de siste månedene. Det vil nok ikke gjøre utslag på Q3 tallene fra de små, men den nye konkurransen vil sikkert merkes i Q4.

Q3 tallene blir klare neste uke. Det ventes ingen positive overraskelser når det gjelder brutto marginer, og alle regner med nye kvartal med store tap som gjør målene om å gå i balanse – eller sågar tjene penger – enda fjernere.

Det ventes heller ingen overraskelser når det gjelder produksjon og salg. Alle tre har problemer med å komme noe særlig over 10.000 biler per måned.

Tesla har nå en kapasitet på en million biler per år. BYD solgte rett over 200.000 elbiler i september (Tesla 83.000.)

Hvis du legger sammen alle bilene de tre «amerikanske» fabrikkene har solgt så langt i år, blir det ca. 30 prosent høyere enn BYDs september-volum. Eller med andre ord: På en måned selger BYD tre firedeler av det de tre andre selger på ni måneder (Nio: 82.000, Xpeng: 86.000, Li: 98.000).

Men som nesten 20 års Tesla-historie viser: hvis du får noen til å tro på historien din, er det utrolig hvor mye penger det er der ute.

Men er det nok penger til at man fortsatt kan fortelle tre identiske historier samtidig?

Kursutvikling

Aksjekurs Nio Xpeng Li Motors Leap Motor *
52 uker høy44,2756,4641,4931,90
52 uker lav8,386,2512,5217,90
31/10-20229,796,7013,7518,14
* Leap Motors gikk på Hong Kong børsen først den 29. september, kurs: 31.90
Powered by Labrador CMS