-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Kinesiske startups:
Fulle sjøfolk eller kinesiske bilfabrikker?
Bruke penger som fulle sjøfolk er visst et akseptabelt uttrykk. Men å erstatte havets menn med «kinesiske bilfabrikker» vil antakelig oppfattes som diskriminerende og rasistisk. Vi får prøve å finne på noe annet.
Det er mulig at de som investerte da Xpeng, Nio og Li Auto gikk på amerikansk børs fremdeles har trua og er klare til å sette inn flere penger når det åpnes for det.
– Det ser jo ut som det går bra for Tesla til sist, er vel en slags trøst.
Nio var den første. De startet festen i september 2018 med en IPO på cirka 1 milliard dollar. Så kom Li Auto i august 2020: 1,1 milliarder. Måneden etter var Xpeng der, de hentet 1,5 milliarder.
Da Leap Motor ville noteres i høst var ikke investeringshumøret i USA på topp, i hvert fall ikke overfor kinesiske selskap, så de gikk rett til Hong Kong.
Men faktum er at de tre produsentene som er notert i New York – og den ene på Hong Kong – har hatt en trist utvikling av aksjekursen så langt i år, som denne tabellen viser.
Det den ikke viser, men som Bloomberg har regnet ut, er at rundt 77 milliarder dollar har fordampet fra markedsverdien.
Det hadde vært litt interessant å vite hvor lite av dette som egentlig har forsvunnet i Oslo, Norway – verken Nio eller Xpeng driver spesielt magert. Men pengene har åpenbart gått til mer enn lokaler i Oslo sentrum.
Selvfølgelig er det mengder av problemer disse ikke har kontroll over. Materialpriser, komponent-tilgang, Covid-lockdown, og generell bekymring om hvilken vei handelspolitikken vil ta fremover.
Men disse ferske startups må allikevel kunne svare på hvorfor ikke Tesla eller BYD later til å ha tilsvarende problemer.
Tesla har nettopp satt ned prisene for å møte BYDs utrolige fremgang de siste månedene. Det vil nok ikke gjøre utslag på Q3 tallene fra de små, men den nye konkurransen vil sikkert merkes i Q4.
Q3 tallene blir klare neste uke. Det ventes ingen positive overraskelser når det gjelder brutto marginer, og alle regner med nye kvartal med store tap som gjør målene om å gå i balanse – eller sågar tjene penger – enda fjernere.
Det ventes heller ingen overraskelser når det gjelder produksjon og salg. Alle tre har problemer med å komme noe særlig over 10.000 biler per måned.
Tesla har nå en kapasitet på en million biler per år. BYD solgte rett over 200.000 elbiler i september (Tesla 83.000.)
Hvis du legger sammen alle bilene de tre «amerikanske» fabrikkene har solgt så langt i år, blir det ca. 30 prosent høyere enn BYDs september-volum. Eller med andre ord: På en måned selger BYD tre firedeler av det de tre andre selger på ni måneder (Nio: 82.000, Xpeng: 86.000, Li: 98.000).
Men som nesten 20 års Tesla-historie viser: hvis du får noen til å tro på historien din, er det utrolig hvor mye penger det er der ute.
Men er det nok penger til at man fortsatt kan fortelle tre identiske historier samtidig?
Kursutvikling
| Aksjekurs | Nio | Xpeng | Li Motors | Leap Motor * |
| 52 uker høy | 44,27 | 56,46 | 41,49 | 31,90 |
| 52 uker lav | 8,38 | 6,25 | 12,52 | 17,90 |
| 31/10-2022 | 9,79 | 6,70 | 13,75 | 18,14 |
| * Leap Motors gikk på Hong Kong børsen først den 29. september, kurs: 31.90 |