-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
NIO ET5 fra 430.000 kroner
NIOs folkebil er nå her
Kutt av 30 cm på lengden og stryk 200.000 kroner av bilbudsjettet for NIO ET7, signer så på batteriabonnement – og du er klar til å reise ut i trafikken med ET5, NIOs fjerde bilmodell i Norge.
De første eksemplarene av NIOs tredje bilmodell, ET5, er nå i Norge og utleveringen starter om få dager.
For NIO begynte det forsiktig med en stor SUV for bedre bemidlede. Og et gedigent showrom på selveste Karl Johans gate, med utsikt til både slott og nasjonalforsamling.
Travelt år
Men 2023 ligger at til å bli et langt travlere lanseringsår med tre modeller allerede: en stor sedan (ET7), SUV-en av samme bil (EL7) og nå altså ET5, NIOs første «folkebil» med startpris langt under elbilmomsgrensen på 500.000 kroner, og ment som Tesla Model 3-killer.
Her er det bare viktig å huske at i tillegg til bilpris rett under 430.000 kroner kommer 112.500 kroner i tillegg for 75 kWt batteripakke, eller 200.000 kroner for 100 kWt batteripakke, for de ytterst få som velger å kjøpe bil med batteri. De aller fleste velger å abonnere på strømlagringsenheten til en månedspris av 1.399 kroner for den minste pakken og 1.999 kroner for den største.
Nesten alle abonnerer
Så langt har rundt 97 prosent av NIO-kundene valgt abonnementsalternativet som også inkluderer bytte fra utladet til fulladet batteri på batteribyttestasjoner.
Det er ikke tilfeldig at jeg sammenlikner ET5 med storebror ET7. De utvendige likhetstrekkene er mange, og innvendig enda flere, inkludert minimalismen med vertikalt montert naviskjerm rett foran midtkonsollen, med en liten instrumentskjerm festet til dashbordet og med assistenten NOMI plassert blunkende midt på dashbordet. Det 1,25 kvadratmeter store glasstaket dekker begge seteradene, og i likhet med storebror leveres bilen med soft close dører og innfellbare dørhåndtak.
Større enn Model 3
ET5 er en klassisk og ganske stor sedan, 4,79 meter lang og således litt større enn nevnte Tesla Model 3. Til Norge tas bilen kun med firehjulsdrift. Og det spares ikke på effekten: 480 hk som gjør unna sprinten til 100 km/t på 4,0 sekunder.
Den største innvendige forskjellen fra ET7 er at bakseteryggene kan legges ned for å utvide bagasjerommet fra det opprinnelige 386 liter.
De første kundebilene utleveres før denne måneden utløper, og et betydelig antall biler befinner seg allerede til klargjøring.
Kan trekke 1.400 kg
19 tommer store hjul (245/45 R19) leveres i standardpakken samtidig som mer sportslige 20-tommere (245/40 R20) leveres som 8000 kroners tilvalg. På samme liste inneholder en komfortpakke til 12.000 kroner blant annet oppvarmet ratt, ventilasjon og massasje i forstolene, oppvarmet baksete, belyste innstegslister og 14 veis elektrisk regulering på setene.
Tilhengerfeste for å trekke inntil 1.400 kg etter bilen prises til 9.800 kroner. Alt dette vil være momsfritt så lenge bilen velges med abonnement på batteripakken.
NIO ET7 LR | NIO ET5 LR | |
Pris u/batteri | Kr. 631 500 | Kr. 429 000 |
Pris m/75 kWt | Kr. 744.000 | Kr. 541 500 |
Pris m/100 kWt | Kr. 831 750 | Kr. 629 250 |
Batteripakke 75 kWt | Kr. 90 000 | Kr. 112 500 |
Batteripakke 100 kWt | Kr. 160 000 | Kr. 200 000 |
Batteri/mnd 75 kWt | Kr. 1 399 | Kr. 1 399 |
Batteri/mnd 100 kWt | Kr. 1 999 | Kr. 1 999 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | 245 hk | 204 hk |
Motor bak | 408 hk | 285 hk |
Samlet ytelse | 653 hk/850 Nm | 489 hk/700 Nm |
Batteri | 75/100 kWt | 75/100 kWt |
Lading DC/AC | 130/11 kW | 126/11 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,9 sekuner | 4,0 sekunder |
Toppfart | 200 km/t | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km | 0 g/km |
Strømforbruk | 19,3 kWt (test) | Ikke oppgitt |
Rekkevidde 75 kWt (WLTP) | opp til 445 km | 419 - 456 km |
Rekkevidde 100 kWt (WLTP) | opp til 580 km | 540 - 580 km |
Rekkevidde 150 kWt (WLTP) | opp til 1000 km | Ikke oppgitt |
Dimensjoner (L/B/H) | 510/199/151 cm | 479/196/150 cm |
Akselavstand | 306 cm | 289 cm |
Bilvekt (100 kWt) | 2379 kg | 2 160 kg |
Nyttelast | 446 kg | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 2 000 kg | 1 400 kg |
Bagasjerom foran | Ingen | Ingen |
Bagasjerom bak | Ikke oppgitt | 386 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2022) | Ikke testet |