ET5 er så langt NIOs rimeligste modell.

NIO ET5 fra 430.000 kroner

NIOs folkebil er nå her

Kutt av 30 cm på lengden og stryk 200.000 kroner av bilbudsjettet for NIO ET7, signer så på batteriabonnement – og du er klar til å reise ut i trafikken med ET5, NIOs fjerde bilmodell i Norge.

Publisert Sist oppdatert

De første eksemplarene av NIOs tredje bilmodell, ET5, er nå i Norge og utleveringen starter om få dager.

For NIO begynte det forsiktig med en stor SUV for bedre bemidlede. Og et gedigent showrom på selveste Karl Johans gate, med utsikt til både slott og nasjonalforsamling.

Travelt år

Men 2023 ligger at til å bli et langt travlere lanseringsår med tre modeller allerede: en stor sedan (ET7), SUV-en av samme bil (EL7) og nå altså ET5, NIOs første «folkebil» med startpris langt under elbilmomsgrensen på 500.000 kroner, og ment som Tesla Model 3-killer.

Her er det bare viktig å huske at i tillegg til bilpris rett under 430.000 kroner kommer 112.500 kroner i tillegg for 75 kWt batteripakke, eller 200.000 kroner for 100 kWt batteripakke, for de ytterst få som velger å kjøpe bil med batteri. De aller fleste velger å abonnere på strømlagringsenheten til en månedspris av 1.399 kroner for den minste pakken og 1.999 kroner for den største.

Nesten alle abonnerer

Så langt har rundt 97 prosent av NIO-kundene valgt abonnementsalternativet som også inkluderer bytte fra utladet til fulladet batteri på batteribyttestasjoner.

Det er ikke tilfeldig at jeg sammenlikner ET5 med storebror ET7. De utvendige likhetstrekkene er mange, og innvendig enda flere, inkludert minimalismen med vertikalt montert naviskjerm rett foran midtkonsollen, med en liten instrumentskjerm festet til dashbordet og med assistenten NOMI plassert blunkende midt på dashbordet. Det 1,25 kvadratmeter store glasstaket dekker begge seteradene, og i likhet med storebror leveres bilen med soft close dører og innfellbare dørhåndtak.

Større enn Model 3

ET5 er en klassisk og ganske stor sedan, 4,79 meter lang og således litt større enn nevnte Tesla Model 3. Til Norge tas bilen kun med firehjulsdrift. Og det spares ikke på effekten: 480 hk som gjør unna sprinten til 100 km/t på 4,0 sekunder.

Den største innvendige forskjellen fra ET7 er at bakseteryggene kan legges ned for å utvide bagasjerommet fra det opprinnelige 386 liter.

De første kundebilene utleveres før denne måneden utløper, og et betydelig antall biler befinner seg allerede til klargjøring.

Kan trekke 1.400 kg

19 tommer store hjul (245/45 R19) leveres i standardpakken samtidig som mer sportslige 20-tommere (245/40 R20) leveres som 8000 kroners tilvalg. På samme liste inneholder en komfortpakke til 12.000 kroner blant annet oppvarmet ratt, ventilasjon og massasje i forstolene, oppvarmet baksete, belyste innstegslister og 14 veis elektrisk regulering på setene.

Tilhengerfeste for å trekke inntil 1.400 kg etter bilen prises til 9.800 kroner. Alt dette vil være momsfritt så lenge bilen velges med abonnement på batteripakken.

NIO ET7 LRNIO ET5 LR
Pris u/batteriKr. 631 500Kr. 429 000
Pris m/75 kWtKr. 744.000Kr. 541 500
Pris m/100 kWtKr. 831 750Kr. 629 250
Batteripakke 75 kWtKr. 90 000Kr. 112 500
Batteripakke 100 kWtKr. 160 000Kr. 200 000
Batteri/mnd 75 kWtKr. 1 399Kr. 1 399
Batteri/mnd 100 kWtKr. 1 999Kr. 1 999
MotortypeElektriskElektrisk
Motor foran245 hk204 hk
Motor bak408 hk285 hk
Samlet ytelse653 hk/850 Nm489 hk/700 Nm
Batteri75/100 kWt75/100 kWt
Lading DC/AC130/11 kW126/11 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,9 sekuner4,0 sekunder
Toppfart200 km/t200 km/t
CO2/NOx0 g/km0 g/km
Strømforbruk19,3 kWt (test)Ikke oppgitt
Rekkevidde 75 kWt (WLTP)opp til 445 km419 - 456 km
Rekkevidde 100 kWt (WLTP)opp til 580 km540 - 580 km
Rekkevidde 150 kWt (WLTP)opp til 1000 kmIkke oppgitt
Dimensjoner (L/B/H)510/199/151 cm479/196/150 cm
Akselavstand306 cm289 cm
Bilvekt (100 kWt)2379 kg2 160 kg
Nyttelast446 kgIkke oppgitt
BakkeklaringIkke oppgittIkke oppgitt
Tilhengervekt2 000 kg1 400 kg
Bagasjerom foranIngenIngen
Bagasjerom bakIkke oppgitt386 liter
Garanti/km5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km8 år/160 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAP5 stjerner (2022)Ikke testet

Her er det slående likheter med Tesla Model 3.
De første bilene er nå i Norge.
En klassisk og ganske stor sedan.
Minimalistisk interiør og digert glasstak.
Varme, kjøling og massasje i setene foran.
Powered by Labrador CMS