-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Note: Blir du med på notene?
Nissan skal bli ny


Nissan Note
Først publisert i BIL 5 - 2006.
Nissan har av mange blitt regnet som litt sidrompa. De siste årene har det vært modelltørke med få attraksjoner på personbilsiden. Nå skjer det endringer. Nissan har selv overtatt styringen i Norge, og de neste tre årene vil det komme flere nye modeller enn noen gang. De lover ti helt nye biler, inkludert nyttekjøretøyer, og i tillegg skal det komme 17 oppgraderinger.
Note er første eksempel på den nye tiden, en liten flerbruksbil med masse plass. Den er en nær slektning av Renault Modus, ved at den er bygget på samme plattform.
Fram og tilbake
Nissan Note er utrolig praktisk. De som har jobbet med seter og utnyttelse av plassen i bilen må ha lagt hele sin sjel i dette arbeidet.
I baksetet sitter alle høyt og godt. Bortsett fra i midten kan man faktisk sitte med flosshatt, så stor er takhøyden.
Baksetene kan justeres fram og tilbake i lengderetning. Dermed kan man se nye kombinasjoner – som femseter med begrenset bagasjeplass eller som to-seter med masse plass til bagasje.
Under høyre forsete er det på de fleste modeller en kasse for lagring av ting og tang. For å komme til vipper man seteputen fremover. Smart.
Hattehyllen kan settes i flere posisjoner og det gir økt fleksibilitet.
I hanskerommet er det plass til utrolige 12 bokser med mineralvann. Noen bedre?
Det er små bord som kan festes på forseteryggene.
Baksetelyset er delt med en stråle til hvert sete.
Brede seter, kanskje litt hard rygg, men god komfort.
Et minus er at bilen ikke har åpning i bakseteryggen, slik at du kan ha med skiene inne i bilen, selv om du har med fire passasjerer.
Bensin og diesel
Fire motorvarianter leveres – to bensin og to diesel. Bensinmotorene har 1,4- og 1,6-liters volum, mens de to dieselmotorene, som begge er på 1,5-liter, yter 68 eller 86 hk. Partikkelfilter til dieselmotorene kommer
ikke før senere – det burde vært fra dag en. På bakgrunn av dieselmotorenes fremgang her i landet de seneste årene, er det all grunn til å forvente at dieselversjonene blir mest solgt.
Fem gear er standard, og i hastighet rundt 100 km/t sitter man bare å drømmer om et sjettegear som kan redusere turtallet og senke støynivået. Forøvrig er det bare de dyreste modellene som har ESP.
Nissan kommer også med en annen ny modell i år. Dagens Almera skiftes ut med Nissan Tiida, en bil som ble presentert på bilutstillingen i Tokyo i fjor. Tiida kommer bare som femdørs kombi, og den blir produsert i Japan.
Kort om bilen:
Pris: kr. 185.300,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1386 ccm. 65 kW (88 hk) v/5200 o/min. 128 Nm v/3200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 408 x 169 x 155 cm. Akselavstand: 260 cm. Egenvekt m/fører: 1092 kg. Tillatt totalvekt 1546 kg.
Dekk: 185/65R15.
Bagasjerom: 383 liter (VDA).
Tankvolum: 46 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,1 sek.
Toppfart: 165 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil.
CO2-utslipp: 150 g/km.
Konkurrenter: Opel Meriva og Ford Fusion.