Nissan X-Trail

X-Trail har bred appell. Den kan kalles komfortabel stasjonsvogn, rommelig familiebil eller kompakt firehjulstrekker.

Publisert Sist oppdatert

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Da Nissan X-Trail lanseres i Norge ved årsskiftet, er det en veletablert og gjennomprøvd nykommer som ruller ut på veien. De største markedene i Europa ellers får bilen allerede i oktober, og på hjemmemarkedet Japan ble X-Trail lansert i oktober i fjor. Så langt er det solgt 32.000 biler.

Hva slags bil er egentlig XTrail, er den en terrengbil eller en komfortabel mini-van? Ved første øyekast skiller ikke X-Trail seg nevneverdig fra konkurrenter som Toyota RAV4 og Honda CR-V. De utvendige målene er nesten identiske med CR-Vs. Nissans nykommer har imidlertid noe som de to andre ikke har; full firehjulstrekk når sjåføren ønsker det. Den er ingen terrengbil, for den har ikke reduksjonsgear, men den takler langt vanskeligere underlag enn RAV4 og CR-V med sine “4WDlight”-løsninger. Land Rover Freelander er den nærmeste konkurrenten.

Passasjerkomfort og bakseteplass i X-Trail er så bra at den nærmer seg en stor stasjonsvogn. Når bakseteryggen legges ned er gulvet helt flatt frem til forsetene. Om baksetene beholdes intakte, har XTrail likevel fleksible lastemuligheter, for bakseteryggen skjuler en luke som er så høy og bred at fire snøbrett kan stikkes inn.

X-Trail fremstår som et vellykket kompromiss; den har gode kjøreegenskaper på landevei, men Primera er bedre. Den har imponerende terrengegenskaper, men Terrano II er bedre. Resultatet er en rommelig bil som tilfredsstiller et bredt bruksområde.

Elektronisk 4WD
Nissan hevder at 4WD-systemet i XTrail, som kalles “All Mode 4x4”, er det første elektronisk styrte systemet i sitt slag. Det er basert på samme prinsipp som i Nissan Skyline GT-R, og sjåføren har tre valgmuligheter via knapper på dashbordet. Under vanlig kjøring på landevei er bilen forhjulsdrevet. På glatt føre, grusvei eller lignende underlag, trykkes “Auto”-knappen inn, og dermed overføres en viss del av dreiemomentet til bakhjulene hvis systemet registrerer at trekkraften på forhjulene avtar. Ettersom systemet er elektronisk styrt, aktiviseres bakhjulene i løpet av et tidels sekund. Forhjulene behøver ikke spinne en omdreining eller to før det skjer noe bak.

Når du skal kjøre på riktig dårlig vei og i lav hastighet, trykker du inn “Lock”-knappen. Dermed låses systemet i konstant firehjulstrekk med 57% av trekkraften foran og 43% bak. Systemet går tilbake til “Auto så snart hastigheten passerer 30 km/t.

Sterk Common Rail
Det er to valgmuligheter under panseret, enten en 2-liters bensinmotor eller en 2,2-liters turbodiesel. Sistnevnte er i prinsippet den samme ladeluftkjølte 16-ventileren som finnes i Tino, men her har Nissan bygget den om til Common Rail-innsprøyting, noe som betyr at dreiemomentet øker fra 235 til 270 Nm. Nettopp overtaket i dreiemoment gjør at vi absolutt foretrekker diesel fremfor bensin når vi skal ta oss frem på dårlige kjerreveier.

Mens dieselmotoren er kombinert med en sekstrinns manuell gearkasse, leveres bensinmotoren med enten femtrinns manuell kasse eller firetrinns automatkasse.

Interiøret gjør også sitt til å prege X-Trail. Det gjelder spesielt førermiljøet med de midtstilte instrumentene. En “ultra-japansk midtkonsoll med sølvblank plastdekor bringe tankene 20 år tilbake i tid – foruten å romme to avkjølte rom for colabokser eller halvlitersflasker. Plassen foran rattet, der vi vanligvis finner instrumentene, har Nissan brukt til et ekstra hanskerom som også skjuler et 12 volt uttak.

Prisen foreligger ikke da dette skrives, men jeg nevnte Freelander som en nær konkurrent. Jeg tror det gjelder for prisen også.

DETTE ER NISSAN X-TRAIL:

Lengde: 451,0 cm. Bredde: 176,5 cm. Høyde: 167,5 cm. Akselavstand: 262,5 cm. Sporvidde f/b: 153,0/153,0 cm. Bagasjeromvolum: 350 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU. Alle data gjelder med manuelt gear.

Powered by Labrador CMS