-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nordmenn mest opptatt av tilgang til egen bil i krise
En ny undersøkelse viser at norske bileiere skiller seg ut i Norden når det gjelder å se bilen som en viktig ressurs i en krisesituasjon.
Ifølge undersøkelsen fra verksted- og grossistkonsernet Meko, mener 69 prosent av de norske bileierne at det er viktig eller svært viktig å ha tilgang til egen bil dersom samfunnet skulle bli rammet av krise eller samfunnsforstyrrelser.
Til sammenligning svarer 65 prosent av finnene, 62 prosent av svenskene og 58 prosent av danskene det samme.
– Gjennom de fire årene vi har gjennomført vår undersøkelse, Mobilitetsbarometeret, har vi sett at privatbilen spiller en sentral rolle i folks hverdag og utvilsomt er førstevalget for transport, sier Geir Hoff, administrerende direktør i Meko Norway.
Den endrede sikkerhetssituasjonen med krig i Europa har gjort kriseberedskap svært aktuelt. Behovet for både robust infrastruktur og fleksible transportmidler blir ofte fremhevet. For folk flest oppfattes bilen som en nøkkelressurs hvis samfunnet settes under press.
– Det som imidlertid er slående, er hvor mange som ser bilen som viktig i tilfelle krise eller samfunnsforstyrrelse. Bilen er umiddelbart tilgjengelig, og dersom andre systemer svikter, kan det nettopp være denne ressursen som gjør forskjellen, sier Hoff.
Bruker bilen minst en gang i uken
Undersøkelsen viser samtidig at bilen er det klart mest brukte transportmiddelet i Norden, skriver Meko.
78 prosent av alle innbyggere i Norden bruker bil minst én gang i uken – et nivå som er uendret fra i fjor. Til sammenligning oppgir 39 prosent at de sykler ukentlig, mens 36 prosent reiser kollektivt.
Den årlige undersøkelsen Mobilitetsbarometeret gjennomføres blant 4000 respondenter fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Finland. Undersøkelsen ble gjennomført 3.–13. juli 2025.
Forsvaret kan rekvirere bilen
I januar fikk flere tusen utvalgte bileiere brev om at Forsvaret kan trenge bilen deres om det skulle oppstå en krigssituasjon. Det er fjerde gang en slik rekvisisjon er sendt ut.
Rekvisisjonsordningen er hjemlet i lov om militære rekvisisjoner av 29. juni 1951.
Forsvaret kan først iverksette rekvisisjonene hvis landet er i krig, eller hvis det besluttes av Kongen i statsråd. Loven er laget for å sikre at Forsvaret kan planlegge med samfunnets totale ressurser for beredskap ved krig.
Flere bilister stilte seg kritiske til dette.