-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Ny Borgward? Håper ikke!
Automotive News spekulerer på om dette er den første modellen fra den gjenoppståtte Borgward-produsenten. La oss håpe de tar feil.
Disse bildene er av noe kinesiske greier som heter Sauvana og som bygges av kinesiske Beiqi Foton.
Foton er en av Kina-produsentene som samarbeider med Daimler. Samtidig med at denne Sauvana debuterte på Shanghai-utstillingen tidligere i år, viste fabrikken også en ny minibuss, som heter Toano.
Den er så mye Daimler at den bruker veldig mye Sprinter-drivlinje, og delvis utviklet i Stuttgart.
Les også: To shades av Borgward
Lite Europa-tilpasset
Det kan man ikke si om Sauvana, og svært mange av de detaljene vi har om denne sværingen tyder på at det ikke akkurat er en midt-i-Europa-smaken denne bilen vil stupe ned i.
Start med at det er en karosseri-på-separat-chassis konstruksjon. Oppskriften tilhører de tyngste av de små amerikanske truckene – med andre ord hinsides europeiske mainstream-dimensjoner.
For det andre er den utstyrt enten med enten en gammel 2,8-liters Cummins Diesel med Bosch common rail og EGR og katalysator – som høres ut langt på bortsiden av dagens krav.
Euro V
Eller du kan få den med en 2,0-liters bensinmotor med «turbo-teknologi som dramatisk øker motorens ytelse» og der de stolt forteller at den oppfyller Euro V.
Euro hva?
Euroforrigeuke.
Riktignok har den traksjons-system og bakkeholder og ABS og stabilitets-hjelpemidler, pluss en sentral diff som til en viss grad kompenserer for spinn. Men – kanskje ikke nok for å erobre Europa.
Men at den har visse off-road muligheter tror jeg nok, 22 cm bakkeklaring, 36 graders angrepsvinkel, den kan kjøre ut fra en 24 graders bakke og den tåler 23 grader sideveis. Målene er lengde 483 på 279 cm akselavstand. Bredden er 191 cm og høyden 184.
Og dersom det går som jeg håper, at dette ikke er i nærheten av den første «nye» Borgwarden, har du fått alle disse informasjonene til ingen nytte.