Toyotas Paris-nyheter

Toyota forteller oss hva de skal vise på Paris-utstillingen som åpner om en drøy måned. De viktigste fremskrittene skjer på dieselfronten hvor Toyota tidligere har ligget et stykke bak sine europeiske konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert
vår omtale

Det som er mer konkret er en ny D-4D dieselmotor i klassen 1,9-2,2 liter som skal i produksjon i løpet av 2005 og som vil bli vist i en konseptbil på utstillingen. Motoren kan yte opp til 180 hester og et maks dreiemoment på inntil 400 Newtonmeter, data vi normalt finner hos større V6-motorer. NOx og partikkelutslipp er henholdsvis 50 og 80% under kravene i Euro IV takket være Toyotas D-CAT system (Diesel Clean Advanced Technology).

Til glede for de som går med planer om å anskaffe seg en Land Cruiser kan vi røpe at også denne får ny drivlinje. Med 3-liters D-4D motor økes hk-antallet til 166 (fra 163), men den største endringen finner vi for dreiemomentet som øker med nesten 20% til 410 Newtonmeter i området mellom 1600 og 1800 omdreininger.

I tillegg er motoren nå koblet til en ny 5-trinns automatkasse med AI-SHIFT som også påvirker dieselforbruket i positiv retning. Ved blandet kjøring reduseres forbruket med 13% mens CO2-utslippet reduseres tilsvarende. Som alternativ til automatkassen kan Land Cruiser utstyres med en manuell 6-trinns kasse. Nyheten kommer til Norge medio november.

Powered by Labrador CMS