-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fetish på strøm
Da Venturi presenterte sin Fetish som prototype for to år siden sa de ikke noe om at den ville bli ekstra spennende. Det ser vi nå at den er blitt, verdens første (??) sportsbil med batteridrift.
Utenpå har vi altså en åpen toseter, ikke helt konvensjonell av utseende, men ikke direkte hoppe-i-taket av heller. Sjekk ut chassiset, og det følger også moderne sportsbiloppskrift. Monocoque-konstruksjon med endel eksotiske materialer, en opphengning som faktisk kan justeres, og en styring som ser ut som den kan håndtere sportsbilsituasjoner.
Det er først når du begynner å sjekke bremsene at du begynner å ane noe rart. Her er det nemlig justerbare motorbremser i tillegg til det vanlige stoppe-utstyret. Og ser du på transmisjonen begynner det å ane deg hva som skjer. Her er det nemlig bare tre stillinger for den markerte staven på den brede midttunnelen. D, N og R og ikke antydning til noe tipomatic eller tilsvarende.
Det dreier seg nemlig om en batteripakke med Lithium-Jone batterier av samme type som sitter i lap-topen, som forsyner en 245 hesters el-motor som er montert rett bak setene. Batteripakken veier 350 kg – hadde man brukt vanlige blybatterier hadde vi snakket et tonn! – og gjør at hele bilen kommer opp på 1100 kg. Vi er altså i Opel Speedster-terreng. Batteriene tar forøvrig 10 minutter pr. 16 km å lade, og gir en kjørelengde på 350 med ganske frisk kjøring, sier fabrikken.
Derfra loves vi også 0 til 100 på mindre enn 5 sekunder, dreiemomentkurven (som i praksis topper på 220 Nm) ser helt annerledes ut på en el-motor. Og toppfarten hevdes å være 170 km/t.
Nå skal bilen i en slags produksjon, 25 pr år snakkes det om, prisen er tross alt 540.000 Euro ser det ut som nå. USA blir nok det viktigste markedet, derfor skal den opptre der i produksjonsferdig utgave for første gang på Los Angeles utstillingen i januar.