-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Alltid en Sivax i Paris
Alltid en hva? Sivax. Et av Japans største selvstendige designselskaper. Nå var de i Paris med en massiv fireseters coupé.
Sivax har en rekke avdelinger i Japan, med akkurat de samme fasilitetene vi er vant til hos tilsvarende selskaper i Europa. De kan gjøre alt, fra å designe en liten detalj, eller hjelpe til med merkevarebygging, til å bygge komplette konseptbiler med motor og fulle funksjoner.
De har også designkontorer i Europa og i Thailand og har nå knyttet seg opp mot Vercamodel som er en av Torinos bedre konseptbil-byggere.
I Paris har vi tidligere sett deres Kira i 2002 og Xtile for to år siden. Årets heter Izana og er helt klart i slekt med Xtile – men nå har den fått tak og to bakseter.
Den er 471 cm lang på en 285 cm akselavstand. Bredden er 195 og høyden er på 145 cm. Denne er ikke utstyrt med noen mekanikk, så den er bare ment å være et innlegg i diskusjonen om fremtidens karosseriformer.
Og vi kan vel si: et forholdsvis trygt bidrag. Det er ikke meget cutting edge her, hvis bilen hadde stått på gaten i dag er jeg ikke sikker på at radikal er det første ordet som hadde falt deg inn.
Men vi får i hvert fall vite at bruken av bakhjul, som er vesentlig større enn forhjulene, er fordi bilen skal dra tankene hen til et av Japans klassiske kjøretøy, et som visstnok heter jinrikisha. (Der beklager jeg at jeg må melde meg ut for jeg trodde at dette var navnet på det vi kaller Rikshaw og den har da bare to hjul. Store riktignok, men de er da verken foran eller bak).
At navnet er tatt fra Izanaginomikoto kan jeg derimot godta. Dette var navnet på en av de to japanske mytologiske gudeskikkelsene (den andre het Izanaminomikoto) som blant annet skapte alle øyene i havet.
De ble også foreldrene til mange andre guder. Symbolikken er selvfølgelig at Sivax, med Izana skal være med på å hjelpe alle japanere som gjerne vil skape vakre karosserier.
De har allerede hatt fingeren (og mer til) borti mange prosjekter, det blir sikkert mange flere.