-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nytt finsk innslag: TAXI!
Det må være morsomt å være student på Helsinki Polytechnic. Da har du sjanse til å besøke bilutstillinger. Med biler du selv har bygget.
Da jeg i fjor besøkte denne skolen for å ta på, og kjøre, deres muntre lomme-racer, Raceabout, så jeg spor av noe helt annet i skolens laboratorier. De hadde fått innmaten fra en Prius, og det skulle danne grunnlaget for en Taxi-prototyp, fortalte de.
Nå er den her, plassert på et av de mest interessante gulvene på Paris-utstillingen. I den hallen de deler oppmerksomheten med kineserne og et par andre spennende karosserifolk, i tillegg til main-stream operatører som Mitsubishi, Suzuki og Hyundai.
Passasjervennlig
Denne drosjen er bygget rundt passasjerenes ønsker, og så er designen kommet i annen rekke. Men studentene fra Kunst og Design-høyskolen i Helsinki har også kommet ganske godt fra det. Den ser annerledes ut, men underlig ser den bare ut i fem minutter, så begynner du å forstå den.
Luftfjæring som senker bilen ned på fortausnivå, og et helt flatt gulv innvendig, gjør det enkelt for inntil fem passasjerer å komme ut og inn, mens en stor takhøyde gjør det mulig å bevege seg inni bilen også.
Også rullestolbrukere vil finne denne enkel å bruke. Store vindusflater og varme i gulvet er blant de andre spesialitetene.
Prius-basert
Drivlinjen er i hovedsak en Prius-enhet, med en ganske rentbrennende bensinmotor på rundt 80 hester og to el-motorer som drar forhjulene, det hele forholdsvis umodifisert. Men styringen er derimot gjort så engelsk som det går an: 6,9 meters svingdiameter er bytrafikkvennlig.
Etter en sjarmør-runde på utstillinger skal bilen testes i det virkelige liv i Helsinki, og selvfølgelig håper lærerne og studentene bak at den skal komme i produksjon.
De har vært utrolig dyktige til å skaffe sponsorer til prosjektet (til og med Renault Trucks er inne i bildet – de har stått for transporten til og fra Paris), så det skulle ikke forundre meg om de var flinke nok til å selge hele prosjektet også.
Og hvordan går det så med Runabout? spurte jeg. Det viser seg at den er under ombygging. Sterkere motor og annen transmisjon, mens chassiset skal strammes enda mer opp og gjøres enda mer egnet til formålet.
Hva formålet er? Ikke annet enn å være en skikkelig bombe. Vi gleder oss til å møte den på nytt.