Konsept fra Li Guangming

Konsept fra Li Guangming

Konsept fra Li Guangming

Konsept fra Li Guangming

Great Wall

Great Wall stretched limo

Great Wall MPV

Great Wall

Great Wall

Great Wall MPV

Xinkai

Xinkai

Xinkai

Great Wall

Great Wall

Great Wall

Great Wall

Tre små kinesere…

Men i motsetning til kineserne i barnesangen blir det stadig flere av dem. I Paris for eksempel, var det ikke bare Great Wall og Landwind som de fleste rapporterte om. Det var to til.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal jeg ikke være smart igjen og si at Ssangyong er en kinesisk bil, selv om den bygges i Korea – det har jeg gjort flere ganger før. Derimot skal jeg fortelle litt om Tanghua – en bil de fleste utstillingsbesøkende nok la merke til – underligere bil fantes det ikke – men som de færreste sjekket ut detaljene om.

En liten gul skapning, med så gale proporsjoner at den så ut som om den kom rett fra en tegneserie, var den hjertebarnet til designeren Li Guangming.

Han har tegnet biler før, store og mer konvensjonelle. Men her stilte han med denne, etter at han var kommet seg over den første overraskelsen da han fikk høre ar Paris-arrangørene stilte 56 kvadratmeter til disposisjon.

Svevende

Detaljene i det han fortalte meg er litt svevende, vi har her en mini-elbil med ”permanent magnetisme og helfjærende teknologi. Det virker sikkert, og han var mektig stolt av selve bilen som er ”den første kinesiske bilen designet spesielt for et europeisk marked”.

Sånn som den sto her brukte den konvensjonelle batterier, veide 700 kg, var 276 cm lang og hadde en akselavstand på bare 150 cm. Og selv om han sa at hans firma ville kunne produsere 3.000 slike biler hvert år, var han i Paris først og fremst for å vise seg frem.

”Vi kan håndtere 3-5 konseptbiloppdrag for vestlige bilfabrikker av gangen”, fortalte han.

Steinalder

Det andre merket de fleste overså var XinKai. Det sto to tunge SUVer på standen deres, forholdsvis steinalder-konstruksjon med en finish som kan brukes som skole-eksempel på hvordan man ikke…, og med Isuzu-røtter.

Av en eller annen grunn later kineserne til å tro at Europa er enormt opptatt av å se forrige generasjons Frontera-type biler. Denne fabrikken tilhører et konglomerat av bilfabrikker spredt rundt omkring, nær Beijing.

Om ikke lenge kommer vi også til å se BMW-forbindelser i denne sammenhengen. Men i mens tror jeg vi kan slå fast at XinKai er totalt uinteressant.

Stor mur og landvind

Ellers var det selvfølgelig Great Wall som sto der, med Landwind rett ved siden av. Dette selskapet er ganske spennende, og ikke først og fremst på grunn av det de viste i Paris, SUV’er og pickup utgått på dato.

Men dels har de kinesisk bilindustris eneste kvinnelige toppsjef, Wang Fengying er en dynamisk dame, til de grader spesialist på markedsføring og distribusjon at hennes biler har vært nummer 1 på pickup-salg i Kina, nummer 1 på SUV-salg, og nummer 1 på kinesisk eksportvolum. Nå selger de i 68 land.

Mer på trappene

Minst like spennende er det vi ser under disken av kommende modeller. På Auto China utstillingen i november skal de vise nye personbiler i 1- og 1,3-litersklassen pluss en helt ny 2-liters MPV. Synd ikke disse sto i Paris, da hadde nok beundringen vært større.

Standen til Great Wall var organisert av selskapets greske importør, og den nye pickup’en som sto der, K2, skal i salg i Italia til våren.

Jiangling Motors Corp, eller Landwind, har også litt mer spennende ting på gang enn det som sto i Paris – selv om deres forholdsvis nye SUV Fengshang, eller Fashion på europeisk, var ganske lekker. Designet av IDEA i Torino. Bilene derfra har forresten vært solgt i BeNeLux og Tyskland halvannet års tid nå, uten å gjøre stort inntrykk.

Men også herfra kommer det mye nytt. Via deres moderfabrikk, Chang’an, som jobber ganske intenst med et stort bilprogram som også omfatter modeller fra Ford og Suzuki, vil det komme en kompakt personbil om en måneds tid. Mens Chang’ans modell skal hete CV6 har Landwind-modellen foreløpig kodenavn CV7 og skal komme mot slutten av dette året.

Tungrodd

Men når man hører om den 11. 5-årsplanen (som industrien er inne i nå), om de nødvendige offisielle eksport-sertifikatene som fabrikkene må ha, eller om hvordan produktet må inkluderes i en offisiell liste hos State Development and Reform Commission, blir det ganske åpenbart at en ny bil som er på gata i Kina i morgen ikke nødvendigvis kan være her i overmorgen.

Hva som heller ikke har vært gitt spesielt stor oppmerksomhet var at det også dukket opp kinesere på den store lastebilutstillingen i Hannover nylig. Zonda (fantastisk navn!) var der med to store busser, og Hualing debuterte med to tunge lastebiler.

De begynner virkelig å vise seg frem, disse kineserne.

Powered by Labrador CMS