Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT
Mastretta MXT

Hot fra Mexico

Jeg vet om mange biler som er bygget i Mexico, men dette tror jeg allikevel er den første rene mexikaneren jeg har møtt.

Publisert Sist oppdatert

En rekke globale produsenter har samlefabrikker i Mexico, så lisensproduksjon fra det landet er ikke noe nytt.

Men når kit-car produsent Daniel Mastretta kommer til Paris med en ny bil, tror jeg at jeg må sjekke ut hvordan det mexikanske flagget egentlig ser ut. For dette er verd en salsa-feiring.

Det er åpenbart en bil som mener alvor. Kanskje litt Elise-preg, men åpenbart en selvstendig konstruksjon og design hele veien. Motoren sitter rett bak de to setene, og er en toliters turboutgave av Ford Duratec på 250 hk koblet til en femtrinns manuell transaksel.

Her er det masse foldet aluminium, aerospace-teknologi, i chassiset, mens karosseriet er et kurant hylster som blant annet omslutter en førerplass der det er lagt vekt på det som er viktig.

Minimalismen der kan kanskje komme av at noe av det Mastreatta har jobbet mest med opp gjennom årene, er replikaer av Porsche 356 og Speedster, og de overdrev ikke akkurat når det gjaldt interiørdesign.

Vi har sett bilen før, som ren prototype på bilutstillingen i London i 2008.

LES MER I: Hilsen fra Mexico

Nå er det 2010, og Mexico feirer sine 200 år som selvstendig og 100 år siden den store revolusjonen, så nå skal også bilen bli så ferdig at man kan begynne å selge den i 2011. Fabrikken skal klare 150 biler det første året, og så skal kapasiteten økes til 500/år. Og til priser på mellom 50 og 60.000 dollars.

Dataene snakker om 230 km/t og 4,9 til 100. Vekten er på 930 kg, og akselavstanden er forholdsvis lang, på 242 cm. Målene ellers er 390 x 175 x 117 cm.

Powered by Labrador CMS