-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Moke x 2 i Paris
Det er nesten litt mystisk. Samtidig, på Paris-utstillingen dukket det opp to, så å si identiske, elektriske versjoner av gamle, gode Mini Moke.
Når ble den siste «offisielle» Mini Moke bygget? 20 år siden? 25? Jeg vet i hvert fall at de siste kom fra Leyland-fabrikken i Portugal.
Egentlig var det et under at bilen ble bygget i det hele tatt. Alec Issigonis, mannen bak den opprinnelige Minien, var ikke akkurat noen spøkefugl. Men han hadde sitt eget damptog i hagen, så han hadde åpenbart sansen for det litt bisarre.
Og du kan jo ikke akkurat kalle Moke for main stream – det er vel det eneste seriebygde som virkelig har nærmet seg de italienske karosserifabrikkenes beach special.
Og i det regnestykket tar jeg med både Mehari og Rodeo.
Det har nok vært noen forsøk på å gjenopplive bilen, blant annet i fjerne strøk der man ikke er så opptatt av utslipp og sikkerhet og komfort og slike trivialiteter.
Sist jeg så etter var det italienske mc-fabrikken Cagiva som satt på rettighetene. Men ikke før nå, i Paris, har vi sett noen skikkelige forsøk på å få litt fart på temaet igjen her på kontinentet.
Den ene heter Nosmoke, og det betyr ikke at det er forbud mot røyking, men navnet betyr Vår Moke «for vi får ikke lov til å kalle bilen Moke».
Det tror jeg ikke de andre visste, for den heter virkelig Moke, med webadresse moke.fr. Begge ser helt utvilsomt ut som det de er ment å være, og spesifikasjonene er sjukt like.
Begge måler for eksempel 318 x 145 x 155 cm. Begge veier 550 kg uten batterier, og begge har en elmotor på 10 kW matet av 8 vanlige 12 Volts blybatterier. Dessuten påstår begge at de ikke er de samme bilene.
(For ordens skyld: originalen målte 305 x 130 x 140 cm, og veide 400 kg – i hvert fall i starten).
Det er forresten noen små forskjeller også, som ikke er enkle å forklare. Den ene lover 100 km rekkevidde, den andre 80. Og mens Moke ber om 15.000 euro for sin, skal Nosmoke ha 16.000. De kan til gjengjeld levere en svakere modell som er lovlig for 16-åringer.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke disse småtassene skulle ha livets rett. Som munter beach-flip er de jo ideelle, og skal du ha en Fiat 600 med peddikmøbler og full strandpakke, må du snart betale en million.