-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
For Volkswagen blir dette tredje modell ut i ID-familien, fra før selges både ID.3 og ID.4 i Kina. Men i motsetning til de andre modellene, er denne ifølge VW eksklusiv for verdens største bilmarked.
Kineserne kan velge mellom ID.6 Crozz som produseres nord i Kina i samarbeid med FAW, eller ID.6 X som bygges ved et anlegg syd i det store landet av SVW.
Bilene blir viktige i Volkswagens streben etter å bli det mest ettertraktede merket med bærekraftig teknologi på det kinesiske markedet.
– Med ID.6 legger vi grunnlaget for at minst 50 prosent av våre biler solgt i Kina er elektriske i 2030, sa Ralf Brandstätter, toppsjefen for Volkswagen-merket da han avduket bilen i Shanghai.
– I løpet av 2023 skal Volkswagen ha totalt åtte ID-modeller i Kina. Investeringene vi har lagt ned gjør at vi kan tilby det siste på teknologifronten til overkommelige priser og dermed trappe opp vår elektriske offensiv.
Som de mindre modellene er også ID.6 basert på den helelektriske MEB-plattformen. Den er skreddersydd for kinesiske kunders behov og ønsker med hensyn til plass, funksjonalitet og, ikke minst, brukeropplevelse.
ID.6 er ikke bare største medlem i familien, den byr også på innovasjoner med hensyn til lysteknologi og materialbruk. Modellen skal tilbys i fire versjoner og valg mellom med to- og firehjulsdrift.
Bilen skal tilbys med rekkevidde på inntil 588 km (basert på kinesisk NEDC-standard) og maks effekt på inntil 225 kW (305 hk) for utgaven med firehjulsdrift. Denne har en toppfart på 160 km/t.
Batteripakkene som tilbys er på henholdsvis 58 og 77 kWt netto, hvor den minste gir en rekkevidde på 436 km (kinesisk NEDC).
ID.6 har en lengde på 488 centimeter som er en økning på 30 cm sammenlignet med ID.4 – dette for å gi plass til en tredje seterad og inntil syv passasjerer. Andre seterad er justerbar i lengderetningen og bilen er utstyrt med panorama soltak (med åpning som ekstrautstyr).
Som øvrige ID-modeller skryter VW av en bil fri for hendler og knapper – alle innstillinger foretas via 12-tommers og stemmestyring som aktiveres med «Hello ID». Jeg kan styre meg. ID.6 har også OTA-teknologi som gjør at den kan oppdateres via «skyen».
Volkswagen lover minst en ny elbil hvert år fremover og har som mål at 70 prosent av bilene de selger i Europa i 2030 skal være elbiler. For Nord-Amerika og Kina er målet minst 50 prosent.